Maatschappelijk ondernemen (was: NS (voorheen: ziekenhuizen))

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon May 27 18:08:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> [...]

je je niet beter op dit onderwerp voorbereidt. Waar zijn overigens de
discussies waarnaar je verwijst? Of misschien is het toch wel
interessant om het hier te bespreken in een nieuwe thread. Zie ook
http://www.stemcda.nl/domains/cda/content/download/speech/primaatsamenleving.PDF

 > Ugh. Heb dat stukje Balkenende net gelezen. Het enige dat 'ie daarmee
uit het water blaast is een lekke rubberboot.

Toch heeft hij met precies dit soort verhalen 44 zetels gehaald, en de
man is al vele jaren (beroepsmatig) met deze materie bezig.

 > Hij vindt dat het een goed idee is om meer zaken onder te brengen bij
'maatschappelijke ondernemingen', m.a.w. bij al die in zichzelf gekeerde
stichtingen die ons land 'rijk' is - en die vaak voornamelijk erg goed
blijken in het losweken van subsidiegelden - in plaats van bij
democratisch gecontroleerde overheidsinstanties of door de markt
afrekenbare zelfstandige partijen.

Vind je het erg als ik dit ongenuanceerde torpederen van de gehele
non-profit sector niet zo heel serieus neem?

 > Hij noemt de publieke omroepen godbetert als voorbeeld van hoe het
moet! Die man schaamt zich echt nergens voor.

Je leest niet goed. Hij beschrijft alleen de feitelijke, historisch
gegroeide situatie. Ik ben persoonlijk best wel blij met ons
omroep-bestel. Natuurlijk kan het beter, maar en daarvoor is het nuttig
om goed kennis te nemen van alle ideeen die op dit terrein leven.

 > Ook is hij zo onhandig om steeds terug te komen bij de kinderopvang,
een sector waar het voornaamste probleem nu juist is dat ze vooral op de
door Balkenende gepropageerde wijze georganiseerd is: inefficiente doch
ongestraft voortmodderende stichtingen.

Ik meen dat kinderopvang helemaal niet non-profit hoeft te zijn? En om
Balkenende's laatste ideeen de schuld te geven van wat Paars blijkbaar
niet helemaal goed op de rails heeft gekregen, dat vind ik toch wel
gortig hoor.

 > Het is de perfecte organisatievorm om zowel bedrijfsleiding als
politici in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te ontlopen.

Voor zover dat waar is (en Nederland kent ontelbaar vele stichtingen en
verenigingen die goed functioneren) heeft Balkenende een nieuw idee:
(fiscaal aantrekkelijk) investerende deelnemers met controlerende
bevoegdheden (aandeelhoudersrol). Het is altijd verstandig om na te
blijven denken over hoe iets misschien beter kan.

 > Nou, als het daarheen gaat met Nederland zijn we over 4 jaar pas
*echt* aan een wederopbouw toe.

Als je dat fijn vindt, sukkel dan maar lekker in slaap met die gedachte.
Je wordt vanzelf wakker.

Bart Meerdink