Kandidaatstelling

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 26 16:42:20 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:30 26-05-2002 +0200, Bert Bakker wrote:

>Mensen die dan voor de Kamer willen gaan hebben dan, zeg, een
>half jaar de gelegenheid om zichzelf aan de partij te laten zien. Dan wordt
>ook het werk van een stemadviescommissie een stuk relatiever.

Beste Bert,  ik onderschrijf het idee, maar het is niet genoeg. Mijn eigen ervaring als nieuwkomer (dus van buiten de partijkaders en netwerken komend) is: er is een soort conservatisme actief bij het vaststellen van de lijst. Een hang naar bekende mensen. Naar vrienden. Vooral dat strategische stemmen veroorzaakt het. Resultaat: een relatief klein aantal D66-leden stelt de kandidaten vast voor het veel en veel grotere D66-electoraat (vooral als je de potentiële kiezer meerekent). We moeten dus veel professioneler omgaan met deze voor de partij én de kiezers uiterst strategische procedure. De kiezer heeft recht op kamerleden die het progressief liberale gedachtengoed met verve én deskundigheid uitstralen en uitwerken. De naar binnen gerichte (bijna autistische)  populariteitsstrijd van D66-promi's werkt dit tegen. Er moeten daarom, stel ik,  harde, meetbare selectie-criteria worden ontwikkeld. En de kandidaten moeten ten opzichte van elkaar in een gelijke positie komen te ver
 keren
 (dus niet iemand in een strategische partijbaan én kandidaat, tenzij je zittend kamerlid bent, maar dat mag je strategische positie niet vergroten). De presentatie moet voor alle kandidaten =gelijke= kansen opleveren: op internet, een goed gedocumenteerd smoelenboek, een professionele assessment door de SAC, een gedocumenteerd en gemotiveerd verslag van de SAC, en een stemming die een heldere uitslag garandeert.
Dit alles valt uit te werken in een doortimmerd  kandidaatstellings -en verkiezingsplan.