Ziekenhuizen (n.a.v. Vreekamp)]

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun May 26 16:33:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Henk, wat is het opheffen van de numerus fixus, dus het vergroten van het
> aanbod, zodat aanbod en vraag weer beter bij elkaar kunnen komen, anders dan
> 'marktwerking' (ik spreek liever over consumentwerking, in dit geval: de
> consument/verzekerde/patiënt is bepalend).

Wel grappig Bert dat je die drie onder een noemer tracht te vangen, maar
in mijn optiek zijn het toch drie verschillende. Kun je aangeven hoe ze
eigelijk één zijn?

>En inderdaad, daar is stevig
> overheidsingrijpen voor nodig, in dit geval met als doel om de capaciteit van
> opleidingen te vergroten en open toegang te garanderen. Maar dat is bij de
> meeste vormen van marktwerking nodig: een stevig ordenende overheid (of een
> stevig ordenende instantie namens de overheid, zoals de opta in de telecom).

Dus die "markt, markt, markt" werkt niet echt?

> Overheidsingrijpen om marktimperfecties (monopolie- of oligopolie-situaties,
> marktafscherming, kartelvorming m.b.t. aanbod en/of prijs, gebrek aan
> transparantie voor de consument) op te heffen.

Begrijp er niets meer van.
Overheid treedt terug, "markt, markt, markt" en de overheid komt terug.

Waarom greep de overheid niet in, in de imperfecties van het
"zorggebouw"?

Kortom: Wie gaat wat winnen en ten koste van wat?

Henk Elegeert