Ziekenhuizen (n.a.v. Vreekamp)]

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun May 26 17:09:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

 > Daar is het ook in sommige opzichten misgegaan, bijvoorbeeld bij de
NS. Bedoeling was ooit: concurrentie, zodat de consument kon kiezen. Die
concurrentie (in eerste instantie door Lovers) werd vakkundig weggepest.

Geef maar toe, de hele operatie toonde alleen maar aan dat men bij de
overheid gehandeld heeft in de misplaatste veronderstelling enig begrip
van de materie te hebben. En sindsdien lijkt het inzicht er niet op
vooruitgegaan te zijn.

 > Geprivatiseerd is er evenmin (geen beursgang). Met als gevolg dat de
NS nergens meer naar hoefde te luisteren - noch naar de aandeelhouders
(want die waren er niet), noch naar de consument (want die had geen
keus, en kon dus niet 'met de voeten stemmen'), noch naar de overheid
(want die had het uit handen gegeven). Dus: terug naar de overheid
ermee, of alsnog privatiseren.

Bedrijven luisteren niet naar aandeelhouders. Dat is fictie.
Privatisering van monopolist NS, Bert, vraag jezelf eens af, ben je het
spoor misschien bijster?
De overheid is een brokkenpiloot op dit terrein, jij bent een zo te
horen een van de verantwoordelijke stuurlui.

 > Wat overigens zeer zorgelijk is, is het CDA-concept van de
'maatschappelijke onderneming'. Dat is dus ongeveer de NS van nu, en
daar hebben we nu juist onze bekomst van. Enfin, we zullen zien wat ze
ervan maken.

Hee, denkt er iemand (ene Steven de Waal) na over alternatieven, ben je
helemaal niet geinteresseerd! Ook al breek je het idee tot de grond toe
af, dan leer je (en anderen) er toch het een en ander van.

 > Kortom: eindelijk een antwoord op je verwijt van 'marktextremisme' in
mijn richting. Niet dat ik daar niet tegen kan, maar het is flauwekul.
Juist als je de markt wilt laten werken is stevig overheidsingrijpen
nodig. Dat is te vaak achterwege gebleven - maar wij (de D66-fractie)
hebben daar altijd zeer zuiver in geopereerd, het was vooral de VVD die
niet van marktwerking hield (want te veel naar grote bedrijven als KPN
en UPC wilde luisteren), en de PvdA die het het liefst terugdraaide -
maar dat dan niet deed, zodat (zoals bij de NS) de bonden en extreme
personeelscollectieven de macht konden grijpen.

Ik zou niet te gauw 'flauwekul' roepen, dat is een teken van zwakte. Heb
je enig idee hoe dat 'stevig overheidsingrijpen' er zoal uit zou moeten
zien? Het gebrek aan inzicht bij de overheid is voldoende
gedemonstreerd. Je laat de brokkenpiloot gewoon achter het stuur zitten,
Bert.

Bart Meerdink