Ziekenhuizen functioneren erg slecht

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri May 24 17:50:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Herman Beun" <Herman.Beun at yucom.be>

>Weet je dat wel zeker? Mijn indruk is eerder dat Borst gelijk krijgt en
>niet Pim. Het zijn immers de ziekenhuizen zelf die verantwoordelijk zijn
>voor hun eigen management en budgetbeheer. Anders dan Pim leek te denken
>is de gezondheidszorg geen stalinistische, centraal geleide organisatie
>met de minister almachtig aan het hoofd.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat ook in de Sovjet-Unie de ministers het
budget bepaalden (de vier jaren plannen) en de managers het geld inefficient
uitgaven aan dure autos en mooie vakanties. De burger (klant, werknemer,
patient) had geen enkele invloed op de uitvoering. De vergelijking met het
Nederlandse systeem lijkt me treffend.

Groeten,
Mark