D66 in verandering, SAC

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 24 14:23:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:00 24-05-2002 +0200, Hans Giesing wrote:

>Dat ben ik wel met je eens, maar het oordeel van de de D66 leden moet het
>belangrijkst zijn, zeker als je naar een meer betrokken partij wilt. Dat
>lijkt mij de bottom-line van het hele verhaal.

Hiermee ga ik accoord. Het moet een systeem zijn waarin democratische legitimatie én professionaliteit een goed huwelijk hebben gesloten. Ik ga mee met je voorstel dat de presentatie van de kandidaten beter moet gebeuren. De Sac heeft hier een taak. helder presenteren waarop is getest, hoe is getest, op welke criteria, en wat de bevindingen zijn. Natuurlijk met behoud van bescherming van privacy-gevoelige informatie. Dan een presentatie van de kandidaten: in schrift, op internet en in real life (let wel: op de bijeenkomst in Amersfoort dit jaar kwamen nauwelijks leden, dus die moeten ook opgepord worden...).

verder zou ik "strategisch stemmen" willen tegengaan. Die verdeling van punten maakt het mogelijk je favoriete kandidaat 9je vriendje) bovenaan te plaatsen en de naaste concurrent een douwtje naar beneden te geven. Dat heeft minder met échte democratie en eerder met vriendjes-democratie te maken.

Nogmaals: wie de meeste vriendjes in de partij heeft is niet per sé het beste kamerlid! Je bent geen kamerlid voor primair de partij, maar primair voor het electoraat, de burger, de mensen in het land die een progressief-liberaal beleid voor ogen hebben!