Treurige brief kondigt statusquo aan

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri May 24 14:13:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans Giesing schreef o.m.:

 > Naar mijn smaak moet iedere kandidaat die uiteindelijk bij de eerste
 > twintig eindigt zijn smoel vaak hebben laten zien om de partij weer
 > meer een ledenpartij te alten worden.

Hooguit 10% van de leden bezoekt landelijke bijeenkomsten. De rest
kent de kandidaten alleen van radio en TV. En mensen hebben toch de
neiging om op bekenden te stemmen.

Ik ben best gecharmeerd van je idee om de SAC geen precieze
lijstvolgorde te laten voorstellen maar alleen twee of drie tranches (zo
doen we het plaatselijk ook). Maar je moet je realiseren dat dat de
'conserverende' werking van de poststemming wellicht juist versterkt. De
mogelijkheid van de SAC om nieuwe gezichten hoog te plaatsen wordt
immers beperkt.

 > De partij is op het moment naar mijn smaak veel te veel
 > geconcentereerd rondom een relatief klein clubje mensen die hun mond
 > roeren. Als je dit weet te doorbreken, kun je de kennis en energie
 > die in de partij aanwezig is, benutten om het geheel sterker te
 > maken.

Dat is een doel waar ik helemaal achter sta, maar volgens mij heb je het
verkeerde middel te pakken. Dat volgt uit de feitelijke vaststelling dat
'de leden' conservatiever zijn dan de stemadviescommissie, en dat
afschaffing/beperking ervan dus, als je niet oppast, vernieuwing juist
moeilijker maakt.

Overigens mag vernieuwing ook nooit een doel op zich worden, D66 heeft
een aantal prima kamerleden waarvan ik erg blij ben dat ze zijn herkozen.

Mark