D66 in verandering, SAC

Hans Giesing h_giesing at HOTMAIL.COM
Fri May 24 14:00:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein en anderen,

>Beste Hans: je moet naar mijn idee niet doorslaggevenbd >maken of iemand
>zichtbaar is, of veekl veel vriendjes >kan mobiliseren voor een
>strategische stem.  De interne >verkiezing is geen populariteits-contest!
>Het is een >selectie voor de beste kandidaten onder de heersende
>omstandigheden. Het is een procedure die werving en >selectie genoemd kan
>worden, een het resultaat moet >zijn: de juiste man/vrouw op de juiste
>plaats.

Dit zijn dus precies de argumenten die tegen democratie worden gebruikt. Het
gewone volk zou niet kunen beslissen of iemand capabel is om een bepaaalde
functie uit te oefenenen. Ik denk daarom, juist als overtuigd d6 er, dat het
publiek dat wel kan, waar hebn je anders die democratie dan nog voor nodig.

Uiteindelijk kun je er bovendien niet omheen dat uitstraling iets is wat je
keihard nodig hebt om in d epolitieke iets te presteren. Ik zou graag
voorafgaand aan de selectie de mogelijkheid hebben gehad om de kandidaten te
leren kennen. De SAC maakt dit ecfhter voor de kandiaten die hoog op de
lijst staan vrijwel overbodig.

>Je zal op criteria moeten testen, en ik denk dat de sac >dat ook moet doen,
>of moet uitbesteden aan een extern >professioneel bureau):
>
>je kan denken aan:
>
>- flexibiliteit
>- onafhankelijkheid
>- creativiteit
>- samenwerkingsgerichtheid
>- opleiding (kennis van zaken)
>- vaardigheid (communicatievaardigheden)
>- invoelingsvermogen (jargon: omgevingssensitiviteit)
>etc (hogere ambtenaren in Nederland worden ook getest

Als je als lid de mogelijkehid hebt om dit zelf te boordelen (waarom stond
bijvoorbeeld opleiding niet bij de kandidaten in het smoelenboek vermeld???)
kun je dit ondervangen.

>Wat ik absurd vind is dat een grote mond en veel vriendjes (om het maar
>even plat te zeggen) de doorslag >kunnen geven. Dat is onprofessioneel.

Dat ben ik wel met je eens, maar het oordeel van de de D66 leden moet het
belangrijkst zijn, zeker als je naar een meer betrokken partij wilt. Dat
lijkt mij de bottom-line van het hele verhaal. Ik heb nu als lid nauwelijks
het gevoel invloed te hebben gehad op de lijst, omdat de SAC-meestemmers
iedere mogelijkheid tot echte verandering van de lijst hebben uitgesloten.

groeten,

Hans

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp.