Werkconferenties (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri May 24 06:50:37 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste John en anderen,

Ik weet niet precies wat er aan de hand is, opzet of  opnieuw langs elkaar
heen werken. Wat ik bedoel met "werkconferentie" is dat we vis-a-vis met
elkaar debatteren over de *politiek-inhoudelijke* fouten die de D66-leiding
maakte als deelnemer aan de paarse kabinetten. Dus niet geleuter over
interne partijstructuren, ook al mocht dit een afleidingsmanoeuvre zijn om
via een U-bocht toch wel de politieke inhoud te bekritiseren. Kortom, dat
wat de kiezers massaal van D66 vervreemdde. Mandarijnen-geneuzel boeit mij
geenszins, dat komt de huidige leiding ook goed uit. Kunnen we met de
vinger in het vestzakje instemmend toekijken.

Dus:
de machtsmotieven achter multiculturalisme
de extremen van staatsdirigisme en neoliberalisme
de beperktheid van het pragmatisme (als consensusprocedure)
enzovoorts.

Achter deze thema's kun je direct gevoerd beleid invullen.

Mijn gevoelen is dat het met de procedures binnen D66 best wel  redelijk
goed zit, we verkiezen echter steeds ongeladen batterijen op
verantwoordelijke posten. Dat is een van de nadelen van een leden-partij
(anderen werken met delegaties), namelijk dat we personen niet een beetje
toetsen op hun inhoud. Een werkconferentie dient dan om de geesten te
convergeren.

Henk Vreekamp, Utrecht.