1. Samenwerken LPF? 2. Rol fractie?

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Fri May 24 09:34:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Bert Bakker <bbakker at usa.net>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ter informatie: de eerste motie die de D66-fractie heeft ingediend is
> mede-ondertekend door Mat Herben. Het gaat om de motie-Giskes c.s. die
> bepleit
> om bij de keuze van een Kamervoorzitter de kandidaat-voorzitter(s) ook
> vragen
> te kunnen stellen over hun voornemens en plannen m.b.t. het vernieuwen van
> het
> open, democratische debat in de Kamer. De motie is zojuist aangenomen.
>
> Natuurlijk wordt er samengewerkt met de LPF. Er wordt met alle fracties
> [...]
=======
Bert,

Van mijn zijde een steunbetuiging in deze ingezette lijn: natuurlijk kunnen we
in zekere zin samenwerken met LPF. We kunnen samenwerken met elke fractie, mits
zij met ideeen / moties komen die niet strijdig zijn met ons partijprogramma.
In een kabinet met LPF plaatsnemen is weer een andere zaak: hier gaat het om
overeenstemming met het gehele (of het grootste gedeelte van) partijprogramma.
Het beste is dus in de huide situatie, waarbij D66 voor de oppositie kiest, om
een kabinet (waarschijnlijk CDA-LPF-VVD) op haar daden te beoordelen, getoetst
aan het D66 programma. Dat is denk ik ook het weezen van oppositievoeren en zal
bij volgende verkiezingen echt wel door de kiezer beloond worden.

Ernst Debets

Zaanstad