Treurige brief kondigt statusquo aan

Hans Giesing h_giesing at HOTMAIL.COM
Thu May 23 15:46:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, even mijn licht over het volgende:

>a) we hebben met z'n allen de lijst samengesteld, deze >mensen genieten de
>meeste steun binnen D66, en b) zie >ik liever een inhoudelijke bijdrage dan
>het ongenuanceerd afkatten van een groep personen.

A is maar deels waar, welliswaar hebben we zelf mogen stem,men, maar om nou
te zeggen dat de keuze echt open lag?

Ik stoor mij vooral aan de Stem Advies Commissie (SAC). In de aanloop van de
verkiezingen onderzoekt een klein clubje oudgedienden wie zij waar op de
lijst wordt geplaatst. Veel mensen volgens dat advies blindelings, dus je
kans om als lid de lijst echt te wijzigen is klein.

Beter zou zijn om de SAC een enkelvoudige ordening te laten aanbrengen
tussen gescikt en niet geschikt, en de leden dan zelf de volgorde te laten
samenstellen. Dan zouden kandidaten zich (bijvoorbeeld in afdelingen)moeten
presenteren binnen de partij om zo steun onder de leden te krijgen. Dat
gebuert nu wel, maar veel te weinig. Bovendien dwing je je leden dan ook
eens te kijken naar de kandidaten.

Daar komt bij dat de meerwaarde van een stemadvies kan zijn dat nieuwe
talenten een kans krijgen wordt ook door de praktijk bestreden. Ook bij het
vasstellen van de lijst zweefde d66 rond de 7 a 8 zetels. Dan had men
volgens mij wel wat meer nieuwe mensen hoog op de lijst gezet mogen worden.

De meerwaarde van de SAC ontgaat mij dus.

Wat B betreft ben ik het ook maar deels met je eens. de feitelijk sytuatie
kan aanleiding zijn om de partij te vernieuwen. Bovendien kun je er niet
omheen dat het gezicht van D66 voor veel kiezers de laatste acht jaar te
flets is geweest. Diezelfde mensen vertegenwoordigen de partij nu weer. Dat
kan goed uitpakken, maar het hoeft niet.

D66 moet haar elitecomplex afschudden. Het jezelf alleen maar zien als een
partij voor hoger opgeleiden (alleen zij begrijpen onze standpunten immers)
is in tegenspraak met je basisopvatting als partij, namelijk democratie. D66
is juist een partij die zich op de grote massa moet kunnen richten, niet
omdat we populistisch zijn, maar omdat onze standpunten voor alle burgers
positief zijn (meer democratie). Dat heeft voor een deel met uitstraling te
maken en dat komt werl van onze vertegenwoordigers af. D66 moet durven
duidelijke taal te spreken!

groeten,

Hans Giesing
(op pers. titel)

MSN Foto's is de makkelijkste manier om je foto's te delen met anderen en af
te drukken: http://photos.msn.nl/Support/WorldWide.aspx