Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 23 10:34:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

 > Sinds kort moeten buitenlandse partners om in Nederland samen te
wonen of te huwen niet meer alleen terug naar het buitenland om zich
daar moeizaam te melden en visa en dergelijke af te wachten, maar ook
een flinke borgsom betalen die gedeeltelijk teruggestort kan worden na
het slagen voor een inburgeringsexamen. Juridische en kafkaiaanse
formele en financiële drempels, mensonwaardig en pesterig.

Dus: bureaucratie wordt doelbewust oneigenlijk ingezet als rem op
immigratie.

 > Het te omzeilen probleem was uiteraard niet die enkele Nederlander
zoals Ad Melkert en ik die min of meer toevallig verliefd wordt op een
verre buitenland-se/-er, maar de zeer massale en gerichte voorkeur van
met name niet-geïntegreerde Marrokaanse jongemannen voor een onderdanige
vrouw uit het oude moederland, die in tegenstelling tot de meeste hier
opgegroeide meisjes nog wel bereid is zich volgens het oude geloof en
tradities te laten behandelen.

Iets neutraler geformuleerd: slechte integratie heeft een zichzelf
versterkend effect door import van huwlijkspartners met dezelfde
integratie-problemen, waarna kinderen uit de resulterende gezinnen op
hun beurt dezelfde problemen meekrijgen.

 > Alsof directere "oplossingen" bij voorbaat onmogelijk zijn als de
taboes gewoon besproken konden worden, zonder wie dan ook gelijk voor
racist of fascist uit te maken.

 > Zo vervreemd je vele mensen van je politieke bedoelingen en vervreemd
je jezelf van je eerlijkheid, menselijke waarden en normen en integriteit.

Welke oplossingen had je in gedachten, Fritz?

Het bestrijden van de oorzaak (slechte integratie) lijkt me als eerste
aangewezen.

Daarnaast lijkt het me niet onredelijk om een economische invalshoek te
kiezen: slecht opgeleide/aangepaste huwlijkpartners kosten de
Nederlandse samenleving op talloze manieren zeer veel geld. Daar mag
toch wel het een en ander tegenover staan. Niet zozeer om de kosten te
dekken (die zijn veel te hoog), maar wel om zeker te stellen dat deze
mensen gemotiveerd zijn en goed integreren (incl werk) in de Nedelandse
samenleving. Dus Nederland investeert in perfecte integratie die een
gemotiveerde immigrant in staat stelt om aan zeer strenge criteria te
voldoen. De immigrant betaalt hiervoor (beurs), ook al om de schijn te
vermijden dat buitenlanders voorgetrokken worden ten opzichte van
Nederlanders.

Maar gemakkelijke oplossingen zijn er niet, integratie lijkt moeilijk te
combineren met behoud van allochtone identiteit (waar je natuurlijk wel
respect voor moet hebben).

Bart Meerdink