Keep it simple - was "vernieuwing etc.."

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Thu May 23 08:31:45 CEST 2002

Bart Meerdink wrote
>Hoi Wim,
>
>Je geeft min of meer de 'klassieke' D66 recepten voor democratische
>vernieuwing aan. Ik mis pijnlijk een plausibele uitleg waarom ze een
>verbetering zouden inhouden. Uiteraard kun je overal wel een verhaal bij
>verzinnen, maar volgens mij is het slecht doordacht.
>
>We kunnen ook zonder formele hervormingen al een eind komen denk ik.
>
>De moderne communicatie-mogelijkheden maken het mogelijk om op een
>losse, informele manier ruimte te geven aan de waardevolle bijdragen van
>de mensen en organisaties die bij vraagstukken betrokken zijn.

De crux zit hem inderdaad in het informele; Op dit moment is inspraak en overleg volledig geformaliseerd en daar loopt de daadkracht van de politiek/overheid weg. Eindeloos informeren etc.. maar goede daar waren we het over eens...
Waarom kunnen we niet gewoon naar een model waarin de overheid/politiek zijn verantwoordelijkheid neemt om te beslissen. Belangenorganisaties zijn uitstekend in staat om zich te laten horen als daarvoor een reden is. Ook zullen het belangenorganisaties zijn die een correctief referendum aanvragen.

Ik blijf hameren op de klassieke D66 kroonjuwelen, omdat daar nog niets van terecht is gekomen en omdat we de discussie mijns inziens nu te theorethisch en ingewikkeld maken. Alle oplossingen gericht op participatiebevordering zijn in mijn ogen nu lapmiddelen. "U mag meedenken en u laten horen en wellicht zelfs meebeslissen"; We zullen moeten accepteren dat invloed vrijwel altijd indirect (door middel van vertegenwoordiging) zal zijn en dat ook moet zijn. Ik krijg de indruk dat we proberen het oude Romeinse democratische concept in te voeren: met zijn allen op de marktplaats en praten maar.. Met 16 miljoen mensen kan dat domweg niet meer en dat moeten we ook niet willen...

En hoe een gekozene contact met zijn achterban blijft behouden en zich laat voeden door deze en gene is zijn zaak.. Degene die daarin creatief, aansprekend en het meest duidelijk is zal winnen... De markt doet zijn werk.. en zo mag het zijn..

Groet,

Wim Rampen