Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Thu May 23 11:22:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Tussen 1848 - de revolutie van Thorbecke - en de oprichting van de
Anti-Revolutionarie Partij was er geen sprake van partijwezen in
Nederland. Thorbecke zelf was uiterst afkerig van partijvorming. Dit
ligt in de principieel liberale gedacht gestoeld op het 19e eeuws
individualisme dat ieder van de volksvertegenwoordiger het gehele volk
vertegenwoordiger bij de beoordeling van het algemeen belang. Thorbecke
schafte juist de belangenvertegenwoordiging in de Tweede Kamer af. Het
precedent ligt er dus bij de basis van onze huidige grondwet.

De Tweede Kamer is in de eerste plaats (mede)wetgever en controleert de
uitvoering van wetten door de regering. Geen wet komt tot stand zonder
instemming van de Tweede Kamer. De Tweede Kamer vertegenwoordigt het
hoogste gezag in Nederland en staat boven de regering. Grondwettelijk
ligt de macht bij de Tweede Kamer, niet bij de regering. De regering
voert slechts uit wat de Staten-Generaal heeft besloten.

Dat verwacht wel dat de volksvertegenwoordigers in de zaal van de Tweede
Kamer zelf bereid zijn met elkaar in overleg te treden, van gedachten te
wisselen en uiteindelijk bij meerderheid te besluiten. Een Kamerlid dat
het debat op hoofdlijnen in de Tweede Kamer uit de weg gaat door over
details te neuzelen is inderdaad geen knip voor de neus waard.

Mijn voorstel is juist erop gericht het platform voor discussie in de
Tweede Kamer te heroprichten, niet om het daar weg te halen. Kortom je
wist mijn woorden weer zo te verdraaien alsof ik het tegendeel heb
beweerd van wat ik heb beweerd.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33