Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 23 00:24:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wim Rampen (thuis) wrote:
> Het enige dat ik een beetje mis in jullie discussie is het feit dat we natuurlijk wel een volksvertegenwoordiging kiezen. Besluitvorming in Nederland is in de basis prima democratisch. Beter nog: in sommige gevallen misschien wel te democratisch (rondje SER/vakbonden/ondernemersorganisaties etc). Er is bijna niemand meer die een beslissing durft te nemen zonder er absoluut zeker van te zijn dat er voldoende draagvlak is. Dit principe houdt vele consultants, commisies etc. aan het werk.. Bovendien vertraagt het enorm. Democratie beheerst in vele gevallen ook de werkplek, het gezin etc. etc. Draagvlak en democratie zit in onze genen.. Vandaar het succes van het poldermodel.

> [...]

Hoi Wim,

Je geeft min of meer de 'klassieke' D66 recepten voor democratische
vernieuwing aan. Ik mis pijnlijk een plausibele uitleg waarom ze een
verbetering zouden inhouden. Uiteraard kun je overal wel een verhaal bij
verzinnen, maar volgens mij is het slecht doordacht.

We kunnen ook zonder formele hervormingen al een eind komen denk ik.

De moderne communicatie-mogelijkheden maken het mogelijk om op een
losse, informele manier ruimte te geven aan de waardevolle bijdragen van
de mensen en organisaties die bij vraagstukken betrokken zijn.

Dit zal een verademing zijn in vergelijking met de vele starre
structuren voor overleg, advies, inspraak, consultatie, rapportage, enz,
die stroperigheid en vertraging opleveren. Want ik deel je bezwaar tegen
het eindeloze polderen.

In hoeverre de politiek er in slaagt om verantwoordelijkheid toe te
delen aan direct betrokkenen is natuurlijk sterk afhankelijk van het
onderwerp. Naarmate er meer ervaring is met (financiele) prikkels en
geschikte manieren om middelen, voortgang, openheid, effectiviteit en zo
in de gaten te houden is het verantwoord om steeds verder te gaan op die
weg.

Elke grote organisatie of bedrijf loopt een ernstig risico om de greep
op de details te verliezen en door grofmazig top-down beleid
ondoelmatigheid tot norm te verheffen. De overheid is hiervan het
klassieke voorbeeld. Privatisering als uitweg is lang niet altijd
succesvol, zeker als daardoor ook weer grote, logge bedrijven ontstaan.
Maar ik denk dat we met bovenstaande ideeen de effectiviteit van de
overheid zelf kunnen verbeteren.

Ik zou graag aansprekende praktijk-voorbeelden willen geven, maar
daarvoor ontbreekt me niet alleen nu de tijd, maar de materie is verre
van simpel. Misschien later. Iemand anders? Op het terrein van
WAO/arbeidsparticipatie, onderwijs, zorg, politie/justitie of landbouw
bijvoorbeeld, vervanging van 'red tape' door effectiever decentraal
initiatief (met sluitende verantwoording).

Bart Meerdink