Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 22 23:54:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

> Bart,

> Bart we hebben in Nederland én een overheid - bestuurd door
> (rechtstreeks door de burgers gekozen) burgers én ruimte voor
> particulier initiatief, of in D66 termen ruimte voor individuele
> verantwoordelijkheid. Als jij, Bart, iets wil organiseren of ondernemen
> dan mag dat. Daar heb je niet de toestemming van de overheid of de
> politiek voor nodig. Je mag alles, binnen de wettelijke regels en
> randvoorwaarden.

Ik had het over de wijze waarop politieke besluitvorming het beste kan
plaatshebben. Dat heeft weinig te maken met de niet-politieke
activiteiten waarop je hier doelt.

> En politieke partijen zijn nergens voor nodig. Thorbecke was er mordicus
> tegen. Liever zie ik 150 individuën in de Tweede Kamer dan dat hopeloze
> gedoe van blok- en machtsvorming in politieke partijen en fracties. De
> nare kandidaten daarvan zouden enigszins verzacht kunnen worden door een
> gematigd districtenstelsel bij de verkiezingen.

Boeiend, je radicale standpunt. Het wegsnijden van de politieke partijen
uit een democratie (ik geloof dat dat zonder precedent is) levert een
samengeraapt stelletje individuen op die machteloos zijn tegen enerzijds
de uitvoerende macht en anderzijds de commerciele belangen (voorzover ze
zelf geen vertegenwoordiger zijn van die belangen!). De politieke
discussie zou bijna vermoord worden doordat het platform ervoor wegvalt.

Met andere woorden, Ad ik zou het niet meer met je oneens kunnen zijn.

Bart Meerdink