Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud (2)

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Wed May 22 22:26:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Giebels" <mark_giebels at hotmail.com>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Wednesday, May 22, 2002 9:07 PM
Subject: Re: Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

> Inderdaad belachelijk. Maar de SER en de vakbonden zijn dan ook de meest
in
> het oogspringende voorbeelden van de ondoorzichtige polderbesluitvorming
in
> Nederland. De mensen waar het om gaat, de werknemenrs, de ondernemers, de
> belastingbetaler (ik begin al te veramerikaniseren) staan buiten spel. Dit
> heeft niks te maken met het aanspreken van de creativiteit van de
> samenleving.

De SER bestaat uit werknemers, werkgevers en de overheid (in dienst van de
belastingbetaler). Allemaal erg democratisch, want allemaal democratisch
gekozen mensen binnen hun organisaties, en ook erg stroperig, maar wel
doorzichtig. Het onzinnige is dat zowel werkgevers en werknemers dus dubbel
vertegenwoordigd zijn (want de overheid zit er ook namens hen). Ook hier
geldt dus: de overheid moet beslissen en niet een instituut van dubbele
democratie.

Mijn stelling: onze samenleving is overgedemocratiseerd; het wordt tijd dat
zij die het democratische recht hebben dit ook eens gaan uitoefenen (en
"zij" moeten er meer worden, die directer worden gekozen)..

Groet,

Wim