Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Wed May 22 22:12:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark, Bart e.a.,

Bart wrote:

> [...]

Mark wrote
> Klopt, maar niet om de besluitvorming van de vakbonden over te nemen, maar
> om de besluitvorming te democratiseren. Dat is precies wat ik bedoel met het
> creeren van randvoorwaarden, of, krachtiger, het stimuleren van
> participatie.

Het enige dat ik een beetje mis in jullie discussie is het feit dat we natuurlijk wel een volksvertegenwoordiging kiezen. Besluitvorming in Nederland is in de basis prima democratisch. Beter nog: in sommige gevallen misschien wel te democratisch (rondje SER/vakbonden/ondernemersorganisaties etc). Er is bijna niemand meer die een beslissing durft te nemen zonder er absoluut zeker van te zijn dat er voldoende draagvlak is. Dit principe houdt vele consultants, commisies etc. aan het werk.. Bovendien vertraagt het enorm. Democratie beheerst in vele gevallen ook de werkplek, het gezin etc. etc. Draagvlak en democratie zit in onze genen.. Vandaar het succes van het poldermodel.

Mijns inziens zit de boodschap van de laatste maanden meer in het verbeteren van de vertegenwoordiging. Het gematigd districtenstelsel is hiervoor een middel. De gekozen burgemeester en gekozen minister president ook, evenals het verlagen van de kiesgerechtigde leeftijd. Na het kiezen moet de besluitvorming echter overgelaten worden aan de regering met een tweede kamer als controlerende club. Mocht het dan toch een keer mis gaan met de besluiten die de vertegenwoordigers nemen, dan is er altijd nog het correctief referendum. (Een uitschrijven van een raadplegend referendum vergelijk ik het liefst met het vrijwillig inleveren van je rijbewijs omdat je vindt dat je het autorijden beter aan een ander kunt overlaten).

Door nieuwe middelen in te zetten om de kwaliteit van de volksvertegenwoordiging te verbeteren (op welk niveau dan ook) ontstaat vanzelf participatie; we kunnen vaker kiezen, met meer resultaat want de invloed is direct. Na het kiezen gaan we met zijn allen weer gerust aan het werk, want onze vertegenwoordigers kunnen de klus prima klaren!!

Groet,

Wim Rampen