Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed May 22 21:07:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>
>Net zoals je in een goed essay de lezer zelf de belangrijke ideeen kunt
>laten 'ontdekken', en in goed ondewijs de leerling haar eigen inzicht
>verwerft, stelt ook goed beleid de burger in staat om tot eigen
>oplossingen te komen. Regisseren in plaats van voorschrijven.

Precies. Het was dus geen onzin ;-). We zijn het blijkbaar helemaal eens.

>Maar kijk eens hoe werkgevers en werknemers in goed overleg Nederland
>met een gigantisch WAO-probleem opgezadeld hebben (problemen niet
>oplossen maar afwentelen), en blijkens het SER advies hierin volharden.

Inderdaad belachelijk. Maar de SER en de vakbonden zijn dan ook de meest in
het oogspringende voorbeelden van de ondoorzichtige polderbesluitvorming in
Nederland. De mensen waar het om gaat, de werknemenrs, de ondernemers, de
belastingbetaler (ik begin al te veramerikaniseren) staan buiten spel. Dit
heeft niks te maken met het aanspreken van de creativiteit van de
samenleving.

>Een krachtige regie van de politiek blijft absoluut nodig.

Klopt, maar niet om de besluitvorming van de vakbonden over te nemen, maar
om de besluitvorming te democratiseren. Dat is precies wat ik bedoel met het
creeren van randvoorwaarden, of, krachtiger, het stimuleren van
participatie.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com