Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 22 16:32:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

 > Punt is echter, dat de pro-actieve burger hier samen met de overheid
aan de slag moet en dus niet zozeer de politiek. Dat is waarom ik het
niet met je eens ben.
 > De politiek heeft hier geen agenderende rol überhaupt, anders dan via
de coalitie.

door diezelfde problemen op te lossen, en niet onze eigen agenda te pushen.

 > Die burger zal - geconfronteerd met het initiatief tot beleid - samen
met commissieleden moeten kijken om welke problemen het gaat.

 > Ik voel in die zin meer voor respect voor de rol van de betrokken
burger in dat proces en dus ook voor het mogelijk maken van dat proces.

 > Het houdt ook tevens een andere rol in voor de politiek, die zich
meer zal moeten toe leggen om die betrokken burger te voorzien van
denkbeelden, argumenten, visies etc....
 > Immers er zal moeten worden gedebatteerd in die commissie.

 > Heb ik het verschil enigszins over kunnen brengen?

Henk,

Misschien (?), het lijkt er op dat jij een belangrijke *actieve* rol
voor individuele burgers voorziet, waar ik (ietsje tegen de tijdgeest)
de politieke partij zie als onmisbaar platform en aanspreekpunt voor
politieke discussie en politieke actie.

Ik zie niet voor me hoe jouw visie kan werken. Een enkele burger mist
het mandaat om in een commissie plaats te kunnen nemen. Wie wel en wie
niet? Een commissie van 100 onervaren, slecht voorbereide en slecht
betaalde leden?? Wie beslist uiteindelijk?

Het stelsel van politieke partijen biedt de essentiele infrastructuur
waarin politiek denken en doen zich kunnen ontwikkelen, in alle
openbaarheid, en waarin politieke krachten zich in onderlinge
concurrentie kunnen ordenen.

Het is de taak van politieke partijen om geen enkel minderheidsbelang te
verwaarlozen, en bijdragen en ervaringen bijeen te brengen in discussies
waaraan eenieder kan deelnemen. Maar uiteindelijk beslist de meerderheid
en kan niet iedereen zijn zin krijgen of overtuigd worden.

Bart Meerdink