Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 22 16:33:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

> [...]
> dus), in plaats van het voorop stellen van een maatschappij-visie
> (liberalisme en zo) die los staat van die concrete problemen.
>
> Mijns inziens staan 'het totaal centraal stellen van concrete
> vraagstukken uit de samenleving' en een 'maatschappij-visie' niet eens
> zo ver uit elkaar. Misschien is het eerste wel een 'maatschappij-visie'.
> Het is misschien een ander abstractie niveau. En liberalisme gaat over
> de concrete vraagstelling uit de samenleving van individuele burgers of
> zij vrij zijn om te doen wat zij willen doen en waar de vrijheid

Deels mee eens alleen als burger heb je daar niet veel aan.
Mooi dat de politiek edele standpunten inneemt, maar de burger er
nergens de kans voor krijgt daar wat mee te doen.

> Heb ik als burger de vrijheid of het recht van particulier
> initiatief. Mag ik een school oprichten, of een universiteit, of een
> andere onderneming, bijvoorbeeld een ziekenhuis?

Of een open jongeren centrum!
En mag een lokale overheid het dan wegpesten?
En uitsluiten van door de verschillende ministeries in het vooruitzicht
gestelde regelingen, zoals actie programma cultuur bereik, of regelingen
ten behoeve van vrijwilligers?
En moet je vertrouwen hebben in een dergelijke lokale overheid?
Ook als die doorlopend het bestuur vh ojc lopen treiteren, met het
intrekken van subsidies, de jongerenwerker de laan uit sturen, BANS een
invulling geven die het communisme niet zou misstaan (nou nee hoor CDA
is de grootste), het vertrouwen opzeggen in het bestuur, de voorzitter
te demoniseren, etc etc etc etc etc etc etc etc etc.

En tenslotte zelf het jeugd en jongeren beleid wil gaan invullen en dan
ook nog zeggen dat ze de jeugd en jongeren serieus nemen?

En moet dat dan 4 jaar duren, en daarna nog eens 4 jaar duren en daarna
nog eens 4 jaar duren?

Of moeten ze wachten tot Paultje eens een keertje langs komt?

> [...]
> gezien weet ik uitstekend waar het in het jaar 2002 over gaat wanneer
> iemand 'de inhoud' centraal wil stellen. Dan gaat het kennelijk over
> 'het immigratievraagstuk'. Dan gaat het over inperking van de stroom
> asielzoekers en inperken van de mogelijkheden tot het importeren van
> bruiden, bruidegommen en andere familieleden. Of gaat het daar niet
> over? Ook het D66 verkiezingsprogramma stelt bij deze 'inhoud' een nogal
> restrictief beleid voor. Alleen doet D66 niet mee met het spel om in
> algemene zin minachting uit te spreken over bepaalde ethnische groepen

En de grote vraag wordt dan; zal het thema toch worden opgepakt of weg
gefrustreerd?
En zie je Bart waar de politiek mee bezig is?

En zal ze dat doen in een breder verband bijvoorbeeld samen met een
grote groep betrokken burgers?
Die in dat verband ook alle in en outs leren kennen over het betreffende
thema?
Ook duidelijk weten over het hoe en waarom en de discussie meer inhoud
kunnen geven.
Daar zelf directer mee worden geconfronteerd en zelf ook kunnen ervaren
waar hun eventuele angsten liggen, maar ook directer contact krijgen met
het bestuur/de politiek.

> En Bart als je concrete vraagstukken centraal wilt stellen, ga gerust je
> gang. Benoem ze helder en duidelijk. Hoef ik niet te gissen waar je het
> over hebt.

Wel Ad, zo helder ben je ook niet als het gaat om de vraagstukken en wat
het uiteindelijke resultaat zou kunnen zijn.
Wat dat betreft geeft Bart in elk geval een ingang, namelijk via welke
weg willen we doelen bereiken en niet wat is de huidige praktijk.

En wat mij betreft moeten we van die invulling van politiek bedrijven
af.
Daar ligt namelijk m.i. de basis voor de huidige onvrede.

Bovendien heb ik een concreet geval aangehaald en ben zeeeer benieuwd
wat daarmee gaat gebeuren.

Henk Elegeert