Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Wed May 22 14:06:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart, Ad e.a.

Een voorbeeld van hoe Paars en D66 problemen omzeilden en met nodeloze
regels belasten. Ik heb hierover weleens eerder ook op deze lijst aan de bel
getrokken.

Sinds kort moeten buitenlandse partners om in Nederland samen te wonen of te
huwen niet meer alleen terug naar het buitenland om zich daar moeizaam te
melden en visa en dergelijke af te wachten, maar ook een flinke borgsom
betalen die gedeeltelijk teruggestort kan worden na het slagen voor een
inburgeringsexamen. Juridische en kafkaiaanse formele en financiële
drempels, mensonwaardig en pesterig.

Het te omzeilen probleem was uiteraard niet die enkele Nederlander zoals Ad
Melkert en ik die min of meer toevallig verliefd wordt op een verre
buitenland-se/-er, maar de zeer massale en gerichte voorkeur van met name
niet-geïntegreerde Marrokaanse jongemannen voor een onderdanige vrouw uit
het oude moederland, die in tegenstelling tot de meeste hier opgegroeide
meisjes nog wel bereid is zich volgens het oude geloof en tradities te laten
behandelen.

Dat probleem wordt nu via een omweg zogenaamd (maar niet heus) bestreden,
vele anderen die part nog deel hebben aan het met de verouderde islamitische
cultuur samenhangende probleem en die uitstekend uit eigen kracht en door
eigen werk en betaling integreren moeten daar nodeloos en onterecht onder
lijden. Sommigen is en wordt de weg verder definitief afgesloten met hun
toevallige liefde samen te leven.

Alsof directere "oplossingen" bij voorbaat onmogelijk zijn als de taboes
gewoon besproken konden worden, zonder wie dan ook gelijk voor racist of
fascist uit te maken.

Zo vervreemd je vele mensen van je politieke bedoelingen en vervreemd je
jezelf van je eerlijkheid, menselijke waarden en normen en integriteit.

Fritz van Rikxoort