Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed May 22 12:22:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Een leuk spel met woorden hieronder:
Mijn 'Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud' slaat op het totaal
centraal stellen van concrete vraagstukken uit de samenleving (de inhoud
dus), in plaats van het voorop stellen van een maatschappij-visie
(liberalisme en zo) die los staat van die concrete problemen.

Mijns inziens staan 'het totaal centraal stellen van concrete
vraagstukken uit de samenleving' en een 'maatschappij-visie' niet eens
zo ver uit elkaar. Misschien is het eerste wel een 'maatschappij-visie'.
Het is misschien een ander abstractie niveau. En liberalisme gaat over
de concrete vraagstelling uit de samenleving van individuele burgers of
zij vrij zijn om te doen wat zij willen doen en waar de vrijheid
eindigt. Heb ik als burger de vrijheid of het recht van particulier
initiatief. Mag ik een school oprichten, of een universiteit, of een
andere onderneming, bijvoorbeeld een ziekenhuis?

En sinds ik Paul Scheffer persoonlijk gesproken heb en later op tv
gezien weet ik uitstekend waar het in het jaar 2002 over gaat wanneer
iemand 'de inhoud' centraal wil stellen. Dan gaat het kennelijk over
'het immigratievraagstuk'. Dan gaat het over inperking van de stroom
asielzoekers en inperken van de mogelijkheden tot het importeren van
bruiden, bruidegommen en andere familieleden. Of gaat het daar niet
over? Ook het D66 verkiezingsprogramma stelt bij deze 'inhoud' een nogal
restrictief beleid voor. Alleen doet D66 niet mee met het spel om in
algemene zin minachting uit te spreken over bepaalde ethnische groepen
in onze samenleving.

En Bart als je concrete vraagstukken centraal wilt stellen, ga gerust je
gang. Benoem ze helder en duidelijk. Hoef ik niet te gissen waar je het
over hebt.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33