Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 22 02:03:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Misschien een beetje rare discussie, jij zegt: "Ik ben het dus absoluut
niet met je eens, Bart", en ik ben het voor het grootste deel juist wel
met jou eens! :-)

Mijn 'Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud' slaat op het totaal
centraal stellen van concrete vraagstukken uit de samenleving (de inhoud
dus), in plaats van het voorop stellen van een maatschappij-visie
(liberalisme en zo) die los staat van die concrete problemen.

We brengen respect voor de problemen van de burger tot uitdrukking door
diezelfde problemen op te lossen, en niet onze eigen agenda te pushen.

Bart Meerdink

Henk Elegeert wrote:

Bart Meerdink wrote:

 > Politieke partijen verschillen in het soort oplossingen dat men het
 > liefst aandraagt.

Mag mag toch hopen dat dat het wat ruimer, breder ligt.

Politieke partijen falen op het punt van het invulling geven aan de
democratie.

In plaats van de burger die in een positie komt zitten waarin hij/zij
met de keuze mogelijkheden wordt geconfronteerd, welke politieke
partijen kunnen aandragen, zoeken politieke partijen naar aanhang, om
daarmee uitvoering te geven wat men helemaal niet wil, namelijk
betutteld worden en geen zicht hebben op wat of welke mogelijkheden er
wel zijn en daar zelf actief in te kunnen deelnemen.

Een overheid op welk niveau ook voert een beleid (coalitie), maar lijkt
geen oog te hebben voor anderen (minderheden) die daardoor vaak niet
gehoord worden.

We moeten het dan van uitspraken in de openbaarheid hebben om op een
probleem te worden gewezen, die vervolgens meer verontwaardiging
oproepen dan dat op het probleem wordt reageerd. De weg die vervolgens
wordt bewandeld duurt eindeloos vanwege de polieke partijen die zelf wel
bepalen wat er veranderd moet worden.

De politiek heeft hiermee een monster gecreerd waarmee de problemen niet
worden opgelost maar vooruit geschoven en dat bij voorduring.

Ik ben het dus absoluut niet met je eens, Bart.

Werkelijke vernieuwing gaat over de vormen waarin - wegen, zo je wilt
waarlangs - we de problemen gaan oplossen en via welke wegen die kunnen
worden aangedragen.

Korte lijnen, en (coalitie) beleid slechts als richtlijn, naast de
beleidsnota's overheid, maar met betrokken burgers die zitting hebben in
de commissies en ook op de hoogte zijn van de lokale situatie - en
anders dan politici - vaak beter zicht hebben op welke problemen er
liggen.

De rol van de politiek moet ook helderder in beeld en moet minder komen
liggen op het behalen van stemmen maar meer op het voorzien van
denkbeelden, argumenten waarmee de betrokken burger via pro-actief
burgerschap mee en zelf invulling kan geven aan de democratie.

(knip aanhalen tekst uit eerste posting, bm)

Het openbaar vervoer stimuleren heeft niets met betutteling van doen.

Wel, als het een oplossing is van de politiek en waarbij de burger de
alternatieven niet kan meten/wegen en als gevolg van het systeem
(meerderheids) coalitie beleid "dwingend" wil opleggen en dat ook nog
als het alternatief volstrekt faalt als dusdanig. De politiek tracht te
veel te betuttelen en zoekt nauwelijks nog samen met de kiezer/burger
naar het beste.
Immers stemmen winnen is het belangrijkste maar legt tevens de basis
voor de betutteling, om reden dat oplossingen minstens vier jaar op zich
laten wachten.

 > heeft z'n lesje nu wel geleerd. Een blamage (ter informatie, ik heb
 > persoonlijk weinig last van files).
 > Het begint met respect voor de problemen van de burger.

Mooi, maar hoe dat tot uitdrukking te brengen, of welke positie kan mag
hij/zij innemen?
Of blijft dat beperkt tot respect voor de kiezer?

Henk Elegeert