Uitslag

r.r. de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Wed May 22 00:50:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Neen partijgenoten: iemand uit Rijswijk. Voormalig lijsttrekker Dick Jense
van een plaatselijke lijst aldaar.
Maar Rijswijk hoort wel tot een groot kiesdistrict, pardon kieskring,
genaamd Dordrecht.

Een pracht argument tegen de vrolijk verwachten dat wij iets met districten
kunnen verbeteren: die idiote indelingen deugen van geen kant! Het zijn
natuurlijk erfenissen uit de 19de eeuw, toen men de steden als kleine
grondgebieden apart zette, tegenopver grote plattelandsgebieden. Zelfs al
eerder, uit de tijd van Napoleon. Hier en daar is het ook in gemeenten terug
te vinden: het kleine Bolsward tegenvoer het grote Wûnseradiel, stad
Leeuwarden tegenover Leeuwarderadiel. Vroeger was Den Haag ook klein,
evenals Leiden, of Amsterdam: practisch net buiten de grachten komend.
Terwijl je als burger natuurlijk niet zo denkt: prima die stadsprovincie.
Maar je mag nooit de zaak zo indelen dat de weg naar je eigen hoofdplaats
langer is dan die naar de grotere stadskern. Ofwel, accepteer dat machtige
steden grote stukken van het omliggende platteland domineren! Dan ben je
natuurlijk bezig met denken aan districten.
Maar essentiëler is of de mensen achter de buis vandaan willen komen, en het
gevoel willen krijgen dat het verenigingsleven nog wat oplevert! En vaak
geen "product" oplevert. (Afgelopen zaterdan wer d in de NRC een goede
analyse gegeven: de politici beloven te veel aan resultaat of product
vanwege de overheid. Helaas is er dan geen concurrent, of die concurrent
biedt geen beter oplossing.)

Conclusie: beloof eens wat minder. Zeg eens wat sneller dat menig probleem
niet oplosbaar is, niet langs links, niet langs rechts. Voorbeeld: Fortuijns
hek tegen vreemdelingen is natuurlijk volkomen belachelijk, want een hek om
wereldhaven nr. 1 zou van het putje van Europa (pardon: de delta van Europa)
alleen maar een nieuw Albanië maken. Daar wil geen economische immigrant
heen!)
Dus? Zeg maar gerust dat niemand dit eventjes kan oplossen! Dat he tdus niet
alleen aan brave mensenrechten-regels ligt!

Groet, /raimond de tempe