Vernieuwing

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sun May 19 18:51:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ik ben al jaren lid van de Vrijzinnig Progressieve Radio Omroep zonder
puntjes tussen de letters, de VPRO dus. Ik voel mij buitengewoon
vrijzinnig. Tijdens de campagne voor de verkiezingen van 15 mei heb ik
me ervan onthouden personen van de D66 lijst publiekelijk op de persoon
af te vallen of om het verkiezingsprogram ter zijde te schuiven. Gewoon
een vrij zinnig debat op de inhoud. Iemand schreef dat ik heel veel
schreef. Ach, als het gevolg ervan maar is dat het op deze lijst veel en
veel minder vaak voorkomt dat iemand in een eenregelig bericht weer eens
uitschreeuwt Thom de Graaf moet weg. Wie weg moet is Henk Vreekamp ;)
Dat had Bert Bakker al ruimhartig beargumenteerd. D66 kent heel veel
vrijzinnige geesten. En de landelijke congressen worden bestormd door
baantjesjagers maar nog meer door personen die iets te verliezen hebben
als gekozen lid van een gemeenteraad of Provinciale Staten.

Thom de Graaf riep zelf al ruim vier jaar geleden dat het
partijleiderschap hem te vroeg kwam. Het zijn inderdaad sterke schoenen
die de weelde kunnen dragen. D66 blinkt tot heden niet erg uit in
organisatievermogen. Bij wat voor club verdiend die Gerard Schouw
eigenlijk zijn brood als organisatie-adviseur?

Hein, ik ben blij dat je met me eens bent dat Opschudding niet meer was
dan Opschouwing: een lobbyclubje dat wat jonge mensen aan posities moest
helpen, en toen dat geschied was opgedoekt kon worden. Vernieuwing is
voor mij iets anders dan een paar frisse jonge gezichten op een plek in
de pikorde helpen.

Op het najaarscongres wil ik een aantal actuele politieke moties
behandeld zien:
1       Een oproep aan gekozen bestuurders van D66 te bewerkstelligen
dat alle islamitische scholen gesloten worden;
2       Een oproep aan gekozen bestuurders te bewerkstelligen dat de
vrijheid van godsdienst wordt ingeperkt tot
joods-christelijk-humanistisch;
3       Een oproep aan gekozen bestuurders te bewerkstelligen dat de
vrijheid van meningsuiting zo opgerekt wordt dat personen zich onbeperkt
en onbelemmerd minachtend kunnen uitlaten over andersgelovigen;
4       Een oproep aan gekozen bestuurders om te bewerkstelligen dat we
zo snel mogelijk van het bijzonder onderwijs afkomen.

Het is een beetje lastig voor me om deze moties zelf in te dienen. Niet
gebruikelijk om tegen je eigen motie te stemmen. Voor de zuiverheid wil
ik in het najaar toch heldere uitspraken op elk van deze moties. En als
er een of meer van die moties wordt aangenomen zal ik alsdan en te
zijner tijd serieus overwegen voor het lidmaatschap te bedanken. En wie
overweegt een of meer van bovenstaande moties te steunen verzoek ik
vriendelijk en beleefd zijn 'heil' te zoeken bij de 'At your service'
club van Mat Herben c.s.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33