Vernieuwing

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 19 19:09:28 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:51 19-05-2002 +0200, Ad Huikeshoven wrote:

>Het is een beetje lastig voor me om deze moties zelf in te dienen. Niet
>gebruikelijk om tegen je eigen motie te stemmen. Voor de zuiverheid wil
>ik in het najaar toch heldere uitspraken op elk van deze moties. En als
>er een of meer van die moties wordt aangenomen zal ik alsdan en te
>zijner tijd serieus overwegen voor het lidmaatschap te bedanken.

Je kiest voor de paradoxale aanpak, Ad. Dat is een goeie. Zelf zou ik die moties ook in kunnen dienen, of ondertekenen, ware het niet dat ook ik dan tegen mijn eigen moties moet stemmen.

Je wil weten of deze club inderdaad serieus is met het opheffen van de godsdienstvrijheid en de onderwijsvrijheid, right? En áls deze club serieus is in die zaken, dan is die club niet vrijzinnig meer te noemen. Dat is toch je verhaal?

Laten we dan moties indienen die meer gaan in de richting van échte vrijheid:

* vrijheid van ouders en leerkrachten om de eigen richting/inrichting  te kiezen (vgl GW 23)
* vrijheid van ouders om toegang af te dwingen bij bijz onderw als ze de richting/inrichting respecteren
* vrijheid voor scholieren en studenten vanaf 12 jaar om aan de brainwash te ontkomen als ze voelen dat de richting ten koste gaat van hun persoonlijke ontwikkeling (vrijheid van schoolkeuze/schoolwisseling voor scholieren dus)
* vrijheid van meningsuiting binnen regulier onderwijs als het onderwijs middeleeuwse ideeën verspreidt (bijv)

Etc.