today's the day!

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu May 16 11:34:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart schreef:
> Zouden er zoveel D66-ers zijn die alleen het vakje van het stem-advies
> aangekruist hebben? We zijn er allemaal bijgeweest bij de stemming, en
> er waren ook wel verschuivingen (Hein stond eerst op 7 bijvoorbeeld en
> Vivien op 5). Het is gewoon moeilijk om een nieuwe onbekende kandidaat
> boven iemand te zetten die je kent en waardeert.

Klopt, er zijn marginale verschuivingen geweest. Ongeveer 30% van de
stembiljetten volgde het stemadvies, daarnaast zal het voor een aantal
andere mensen ook mee hebben gespeeld. Die 30% is echter wel heel
overheersend, vind maar eens een groep van 900 mensen die allemaal besluiten
een bepaalde kandidaat niet op 15 maar op 5 te plaatsen. Kan goed zijn dat
het lastig is een nieuwe kandidaat te plaatsen boven iemand die je kent en
waardeert. Dat is ook precies mijn punt, we waarderen elkaar allemaal enorm
binnen de club (en dat blijf ik nog steeds een positief punt vinden) maar
aan de andere kant leidt dat klimaat er ook toe dat er niet wordt
"afgerekend". In de peilingen was dit verlies te verwachten, rond de
kandidaatstelling stonden we ook op 7 zetels in de peilingen. Ik heb mijn
lijstje naar eer en geweten ingevuld met als gedachte erachter, welke mensen
zouden namens D66 goed oppositie kunnen voeren. Dan heb je karakters nodig
in je fractie, die wellicht wel eens uit de pas lopen, maar wel een helder
beeld neer kunnen zetten.

> [...]
> verklaringen voor te geven maar je moet ook naar binnen durven kijken.
> Daar hebben we als partij nog wel eens moeite mee. Van de 14 kamerleden
> die in 1998 gekozen werden was er 1(!) nieuw. Als partij hadden we
> verdomd om de slechte peilingen te vertalen in een conclusie voor wat
> betreft de lijstvolgorde.
>
> Dit keer heeft de stem-commissie volgens mij echt wel geprobeerd om voor
> meer vernieuwing te zorgen. Niet genoeg misschien, maar anders was het
> denk ik nog meer teruggedraaid bij de interne stemming dan het nu al

Meer dan in 1998 dat ben ik met je eens was er vernieuwing maar ik heb geen
verantwoording gezien van de stemadviescommissie. Ook zie ik mensen terug op
plaatsen die ik voor onmogelijk had gehouden (zowel in positieve als
negatieve zin). Ik wil dan van zo'n commissie horen waarom die mensen staan
waar ze staan.

>  > De huidige lijst vertoont meer vernieuwing al begint dit inderdaat
> pas vanaf plaats 7. De nieuw gekozen fractieleden zouden zich wat mij
> betreft ook af moeten vragen of zij in de huidige situatie de juiste
> persoon op de juiste plek zijn. Hierover zouden we binnen de partij ook
> eerlijk tegen elkaar moeten kunnen zeggen wat we vinden.
>
> Je zou gelijk kunnen hebben. Maar dit openbare forum leent zich niet zo
> erg voor een discussie over personen. En: we hebben er allemaal al eens
> uitgebreid over gestemd.

En waarom leent dit forum zich daar niet voor Bart? Kom op zeg, het is een
discussieforum over de partij D66. Onze volksvertegenwoordigers zijn een erg
belangrijk onderdeel van die partij. Daar moet toch over gesproken kunnen
worden?? Dus we mogen wel ons gal spuwen over vertegenwoordigers van andere
partijen, we mogen wel mensen een veer in hun... steken maar kritisch
discussieren (met respect voor de mensen en hun kwaliteiten) zou niet
mogen??? Kom op zeg....

Marc-Jan Ahne
Deventer