Politiek vernieuwing (Was: D66 STEM HET NU !!)

Tue May 14 10:26:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Peter Bos <pfgbos at CHELLO.NL> schreef:
>De laatste dagen hoor ik de grote partijen (PVDA, VVD, CDA) eindelijk
>zeggen, dat de burger meer inspraak moet hebben door een beperkte districten
>stelsel, het referendum, de gekozen minister-president en de gekozen
>burgermeester enz. enz. Wel een beetje vreemd van die partijen daar ze het
>gedachtengoed  van D66 36 jaar afgewezen hebben.

 Over het algemeen geldt dat partijen, wanneer ze in de regering zitten,
 dergelijke vernieuwingen tegenwerken en wanneer ze in de oppositie zitten er
 'wel iets voor voelen'. Met dat LPF-gedoe gedragen de gevestigde partijen
 zich alsof ze in de oppositie zitten, vandaar dat...

 Gezien de enorme problemen die er momenteel zijn, lijkt het mij het beste
 dat er een Nationaal Kabinet komt met als enige doel zaken als hierboven door
 Peter samengevat in de Grondwet op te nemen. Nadat 1e en 2e Kamer de handel
 aangenomen hebben, komen er nieuwe verkiezingen. Weer een Nationaal Kabinet
 en de zaak wordt nogmaals aangenomen en daarmee beklonken. Tenslotte opnieuw
 verkiezingen en dan zijn we weer een beetje een democratie.

 Extra voordeel: na al die verkiezingen is de LPF (wat een stel patjepeejers
 is dat toch) echt wel passee.