Nederland te druk? Emigreer!

Mon May 13 07:30:32 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Herman,

Je zegt dat je geschrokken was. Maar je weet ook dat angst een slechte
raadgever is.
Ik heb 2 weken geleden Borghouts (GL) gestemd al sonze nieuwe commissaris
van de koningin en op AT5 mert verve de radicale democratische
D66-opvattingen naar voren gebracht in het belang en voor de wil van de
burgers in plaats van mee te zeuren over procedures, geheimhouding en de al
dan niet beschadigde (belangen van) politici, bestuurders en politieke
partijen zelf.
Laten we het toch over de inhoud blijven hebben, en naar elkaars argumenten
en beweegredenen vragen.
Net als jij zou ik ook nooit op bepaalde mensen stemmen, om wat voor redenen
dan ook. Dat is toch verder niet zo relevant. Op deze lijst en elders heb ik
steeds geprobeerd de discussie naar de inhoud te trekken, dat lukt meestal
ook, maar blijkbaar niet met mensen die zich niet zelf onafhankelijk
geinformeerd hebben maar zich emotioneel baseren op wat anderen gezegd
hebben over wat anderen eigenlijk zouden bedoelen of van plan zijn.
Ik heb mijn aanvullende mededeling Pim te willen stemmen, want in hem
persoonlijk meer "vertrouwen" te hebben dan in de top van de D66-lijst,
slechts gedaan in het licht van het gebrek aan serieus ingaan op analyses en
concrete voorstellen. Misschien toch niet zo verstandig geweest als zeer
loyaal D66-lid daar open over te zijn, omdat sommige reacties niet op de
inhoud ingaan maar weer alleen over de persoon gaan.

Als mensen de stemwijzers uitproberen dan komen ze met bepaalde opvattingen
uit op een voorkeur. Een voorkeur voor de libertijnse, vrijdenkende en
pragmatische opvattingen brengt ze niet alleen bij D66, maar ook bij het
programma van LPF en Leefbaar Nederland, en zelfs de VVD. PvdA,
ChristenUnie, SP en vooral GroenLinks zitten dan aan de andere kant van het
spectrum en SGP en CDA in veel mindere mate.
Zelfs mijn moeder zou tot haar verbazing en lichte ontsteltenis D66 moeten
stemmen, maar ze voelt helemaal niets voor onze Thom enzovoort. Op van
Mierlo stemde ze wel vaak. Ook op Pim overwoog ze wel te stemmen.

Een en ander, zoals ook het gat tussen de 20 zetels gisteren op basis van de
opvattingen en de werkelijke peilingen mede op basis van het "vertrouwen" in
de kandidaten, maakt duidelijk hoe belangrijk de uitstraling en persoonlijke
stijl van kandidaten is om kiezers te winnen. Daarover hebben we binnen D66
te weinig open gesproken en keuzes kunnen maken. Borst werd, al dan niet
terecht, door Van Mierlo 4 1/2 jaar geleden van bovenaf gedropt, vorig jaar
kandideerde zich bijna alleen Thom, naast twee nieuwe nog onbekende
tegenkandidaten. Terwijl er gezien de peilingen (van 24 in 94 resp. 14 in 98
naar 6) alle aanleiding
was goed na te denken hoe succesvol fractievoorzitter, fractie en ministers
waren in vele jaren D66-opvattingen en stijl goed voor het voetlicht te
brengen en steun voor onze standpunten te winnen.
Zo heb ik ook na het verrassende conserverende stemadvies van Hans Wijers
wat betreft de top van de lijst, zeker in het licht van de toen gepeilde 6
zetels, en zonder onderbouwing wat betreft de verwachte kwaliteiten van de
individuele kanidaten, onmiddelijk gereageerd met de opmerking dat er wel
een afspraak zal zijn dat die top van de lijst opstapt als ze op zo D66 naar
zo een laag verkiezingsresultaat lijdt om dan eindelijk ruimte te maken voor
anderen die misschien wel in staat zijn beter kiezers aan te spreken.

Fritz van Rikxoort