BEZINNEN!

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Wed May 8 18:41:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hiermee meldt zich een nieuwe deelnemer aan het Bezinningsdebat.

D66 is altijd geweest wat Van Mierlo haar noemde: enerzijds een partij (in
ons geval: socialliberaal) tussen de andere partijen; anderzijds een
typische Radicale Beweging (zie het artikel van Voerman en Lucardie in het
D66 jubileumboek dat je allemaal in de kast hebt staan) die tegenover de
partijen en tegenover regentendom staat en er kritisch tegenaan kijkt. Zie
ook de Groene Amsterdammer (al 125 jaar)en de V.P.R.O. in de periode
1927-'68.
  Dat het ook anno 2002 nodig is weer kritisch tegenover regentendom en "de
politieke partijen" te staan, blijkt ook uit de consensus in
wetenschappelijke kring die spreekt uit Gerard van Westerloo's artikel in de
M-maandbijlage bij Nrc Handelsblad voor mei 2002 die jl. zaterdag bij de
krant zat. Daaruit blijkt dat je ten eerste partijlid en ten tweede liefst
ambtenaar bij een lagere of hogere overheid moet zijn om een bestuursambt
van enig niveau te krijgen. Vanmiddag hoorde ik op de radio een interview
uit 1995 waarin Pim Fortuyn vertelde dat hij als partijloos burger
gesolliciteerd had naar het burgemeesterschap van Haarlem (waarmee hij een
"bijzondere band" zei te hebben; hoezo Rotterdammer), maar hij was al in de
eerste ronde door de Commissaris der Koningin afgewezen omdat hij partijloos
was. In NRC-M-magazine bevestigen meerdere politicologen hoe hard dit
selectiecriterium wordt toegepast. ENIGE OPLOSSING: DIRECTE VERKIEZING VAN
DE BURGEMEESTER, CdK, PREMIER.

  Hans van Mierlo die onze partij/beweging heeft opgericht, heeft gisteren
op kenmerkende wijze opgetreden bij Nova (en vanavond: interviewtje in NRC
Handelsblad) met zijn stelling dat de campagne geen stuk speelgoed van
partijen en lijsttrekkers (en partijen) is, maar het is een INFORMATIE-FASE
DIE ONVERBREKELIJK AAN DE VOORAVOND VAN VERKIEZINGEN HOORT PLAATS TE VINDEN;
het slotdebat geeft de kiezers een bezinningsmoment, of een laatste kans om
alsnog hun keuze te maken. En het gaat om de keuze van de twee wetgevers in
Nederland voor een periode van in theorie vier jaa5r; dat is niet niks.

  Als je op de radio hoort dat het Feijenoord-legioen voor het eerst in 40
jaar hun lijflied "hand in hand" niet aan "Feijenoord één", maar aan Pim
Fortuyn adresseert, en dat zal vanavond zeker gebeuren want ze zijn er
vanmiddag al mee begonnen, zie je dat zolang een formeel en rationeel debat
onmogelijk is, er langs andere wegen een emotioneel apeel aan de kiezers
gericht zal worden. En bij een emotioneel debat is veel eerder sprake van
wederzijdse demonisering dan in een rationeel debat. Iedereen heeft het nu
over Thoms "Anne Frank"-uithaal; maar iedereen vergeet zijn stuk in de
Volkskrant van 13 november 2001 waarbij hij met voetnoten erbij (en dat zie
je niet vaak bij opiniestukken) aan de hand van citaten uit Pims
Elsevier-columns aantoonde dat "Nederland er met Fortuyn niet leefbaarder op
wordt". Kijk, dat is zorgvuldig en rationeel debatteren, en D66 is daar al
erg vroeg mee begonnen. En als iemand die het kan weten kan ik iedereen
verzekeren dat Thom het hele stuk, alle artikelen rond dat beruchte
Volkskrant-interview heeft gelezen voor hij Anne Frank van stal haalde.
Fortuyn zegt  daarin niet alleen de Islam achterlijk te vinden; hij roept
ook dat je Gereformeerden niet kan vertrouwen; maar dat laatste wekte alleen
in Reformatorische kring (Reformatorisch- en Nederlands Dagblad) opwinding;
Balkenende voelde zich ten onrechte niet aangesproken. Pim spreekt hier of
Vaticanum twee nooit plaatsgevonden had...

  In het avondbladenoverzicht op radio 1 hoorde ik dat veel kranten het met
Van Mierlo eens zijn; zelf zag ik dat de editorials van NRC en Haagse
Courant dat inderdaad deden, en Het Parool staat ook niet afwijzend (kop op
voorpagina).

Bernard Aris