Fortuyn's erfenis

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue May 7 23:25:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel,

 > Het is belangrijk dat er meer persoonlijkheid in de politiek komt.
Dat zie ik nog niet als een pleidooi voor het afstappen van programma's.
Zowel in Nederland als in FGrankrijk blijken 60% van de mensen hun
verkiezingskeuze te maken op basis van programma op ideologie. Het is
ook net zo dat programma's niet gelezen worden. De afgelopen weken
bestelden 1000 mensen per week het D66 programma. Dat is evenveel als in
een maand in 1998. nog afgezien van 10000 lezers per internet per week.
En dan nog de afgeleides in kranten of de stemwijzer met meer dan
1000000 gebruikers (6500 in 1998). Het ontkennen van de waarde van
programma's is het ontkrachten van het beoordelingsvermogen van kiezers.

We proberen hier iets te leren van Pim Fortuyn. Hij had geen echt
programma, geen ideologie. Dat de relatie tussen persoon en inhoud in de
gangbare partijprogramma's verloren gaat is een te grote prijs. Ik wil
de programma's niet opdoeken, ze moeten alleen beter.

 > Meer persoonlijkheid betekent ook samenhang. Kiezers mogen verwachten
van politici dat ze consistent zijn en integer. Op dat punt viel er bij
Fortuyn wat af te dingen.

Wederom, stel je open voor wat we kunnen oppikken van Pim's succes. Lees
het subject: 'Fortuyn's erfenis'. Persoonlijke ideeen zullen
samenhangen, maar dat is niet synoniem met consistentie. Dat zagen we
ook bij Pim Fortuyn.

 > Tenslotte kan ik niet ontwaren in hoeverre de getuigenis van Volkert
G. een onderbouwing is voor de demonisering is. Juist uit jou
argumentatie blijkt dat hij geheel opgesloten zit in zijn eigen gelijk.
Wat dat betreft kan ik mij vinden in de analyse dat er een einde moet
komen aan de "romantisering" van extreem links. Zij kunnen evengoed
vijanden zijn van een open samenleving als extreem rechts.

Elke persoon heeft gezonde remmingen tegen impulsief en onverantwoord
gedrag. De moordenaar heeft zichzelf ervan overtuigd dat Pim Fortuyn een
monster was, een legitiem doelwit. Dat is een echo van waar men Foruyn
de media voor heeft uitgemaakt. Lees hoe in het buitenland bericht wordt
over Fortuyn. Dat is het beeld wat overkomt als niet alle nuances tot je
doordringen.

Natuurlijk is het niet normaal dat iemand zichzelf eigenrichting
toestaat. Het ontbrak het Volkert G. blijkbaar aan alle
relativeringsvermogen en respect voor andere meningen. Maar toch.

In mildere vorm hebben we het vaker gezien in Nederland, ook ten
opzichte van Pim zelf. Dit is alleen maar toevallig de eerste keer dat
op moord uitloopt.

Bart