Fortuyn's erfenis

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Tue May 7 22:54:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Het is belangrijk dat er meer persoonlijkheid in de politiek komt. Dat zie
ik nog niet als een pleidooi voor het afstappen van programma's. Zowel in
Nederland als in FGrankrijk blijken 60% van de mensen hun verkiezingskeuze
te maken op basis van programma op ideologie. Het is ook net zo dat
programma's niet gelezen worden. De afgelopen weken bestelden 1000 mensen
per week het D66 programma. Dat is evenveel als in een maand in 1998. nog
afgezien van 10000 lezers per internet per week. En dan nog de afgeleides in
kranten of de stemwijzer met meer dan 1000000 gebruikers (6500 in 1998). Het
ontkennen van de waarde van programma's is het ontkrachten van het
beoordelingsvermogen van kiezers.

Meer persoonlijkheid betekent ook samenhang. Kiezers mogen verwachten van
politici dat ze consistent zijn en integer. Op dat punt viel er bij Fortuyn
wat af te dingen.

Tenslotte kan ik niet ontwaren in hoeverre de getuigenis van Volkert G. een
onderbouwing is voor de demonisering is. Juist uit jou argumentatie blijkt
dat hij geheel opgesloten zit in zijn eigen gelijk. Wat dat betreft kan ik
mij vinden in de analyse dat er een einde moet komen aan de "romantisering"
van extreem links. Zij kunnen evengoed vijanden zijn van een open
samenleving als extreem rechts.

VrGr    Michiel Scheffer
Vz Programmacommissie
Kandidaat Tweede Kamer D66