Jenin verwoest?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon May 6 14:05:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Ik zit in de po-fase (possibility-awareness, De Bono). Zie je dit? Zie je niet hoe jouw soort redenatie tot zwartwit vertekeningen leidt? Waar ben je mee bezig?

Hein, je bent blijkbaar naar de smaak van enkelen niet neutraal genoeg
geweest in de formulering van je vraag. Op zich vrij triviaal.

Je intrigeert me met "Po-fase (possibility-awareness, De Bono)"?

Po is een (niet-succesvol) De Bono-woord voor de aanzet tot een
gedachtensprong, een poging om door een onverwachte relatie te leggen
vooruit te komen bij het denken.

Helaas was het een nieuw en nogal abstract idee, en ik denk dat De
Bono's taalgevoel hem bij de keuze van het woord in de steek gelaten
heeft. Een woord of een uitdrukking met een meer dynamische connotatie
(iets in de sfeer van 'een bruggetje leggen' of woorden als bridge,
move, jump, travel, escape, spy, hoist)  had misschien meer kans gemaakt.

Bart