Gewenste coalitie

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon May 6 13:57:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, May 06, 2002 at 01:09:07PM +0200, Mark Koek wrote:
  :
  : > Dat kan wel zijn maar het lijkt mij programmatisch de beste optie
  : > voor een beleid van de menselijke maat, een evenwicht tussen vrijheid
  : > en verantwoordelijkheid, ecologisch bewustzijn, een internationale
  : > opstelling met oog voor de kwalijke kanten van globalisering,
  : > democratische vernieuwing
  :
  : Um... je denkt dat een door het CDA gedomineerde regering goed is op
  : deze punten? Juist op deze punten vind ik ze uitermate zwak.
  :
  : Idem trouwens GroenLinks waar het gaat om vrijheid en
  : verantwoordelijkheid (geen van beide hebben ze erg hoog in het vaandel
  : staan als 'vadertje staat'-partij) en de internationale opstelling
  : (altijd anti-EU geweest).

Ik vind uiteraard dat D66 superieur is aan CDA en GroenLinks op de
combinatie van door mij genoemde punten, anders zou ik er niet actief
zijn. Maar ik denk wel dat een en ander meer te verwachten heeft van
een combi D66-GL-CDA dan van een kabinet met een rechtsconservatief
zwaartepunt. En hoe groter D66 daarbinnen, hoe beter het resultaat
natuurlijk.

  : > en last-but-not-least een halt aan de
  : > neoliberale uitwassen waarin de markt geen middel maar een doel op zich
  : > is.
  :
  : Dit is een erg dogmatisch-linkse formulering. Als ik daar even een
  : liberale tegenover mag zetten (wat 'neoliberaal' is heb ik nooit
  : begrepen, dus of ik daaronder val mag je zelf weten): mijn mening is dat

Neoliberalisme onderscheid zich van een meer klassiek liberalisme o.a.
door wilde privatisering, het ondergeschikt maken van de parlementaire
democratie aan de vrije markt, vrijheid slechts zien als negatieve
vrijheid en een instrumentele rationaliteit.

  : een vrije markt de norm hoort te zijn, en dat overheidsingrijpen alleen
  : aanvaardbaar is als duidelijk kan worden gemaakt waarom dat nodig is.
  : Met andere woorden, jij hoeft niet aan te tonen waarom je recht hebt op
  : keuzevrijheid, de overheid moet steeds aantonen waarom dat in een
  : bepaald geval niet zo zou moeten zijn.

De vrije markt als norm voor wat, Mark? De vrije markt is het beste middel
voor bepaalde doelen, welvaart ontwikkelen bijvoorbeeld.
Maar een links-liberaal, een radikaal-democratisch beleid verheft de markt
niet tot een doel. Een partij als D66 stelt niet de markt maar de mens
centraal. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat we opkomen voor de
democratie en (markt)souvereiniteit in zuidelijke landen en dat we onze
overschotten en multinationals daar niet huis laten houden. Vrijheid
betekent immers ook de mogelijkheden scheppen voor mensen om met
hun eigen productiemiddelen hun eigen voedselvoorziening te regelen.
Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met een internationale opstelling,
dat gaat dus verder dan Europa.

De VVD heeft geen visie op Europa, laat staan dat er van hen een
zinnig woord te verwachten valt over ontwikkelingssamenwerking.

En ook voor binnenlandse problemen komt de VVD niet verder dan 'meer
markt'. Ik kan de privatisering van rails, luchthavens, energiemarkten,
telecominfrastructuur, ... echter geen doorslaand succes noemen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |