generaal pardon

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Sun May 5 22:40:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Bart,

 Ik wil toch even eerst melden dat arbeid door buitenlanders een zeer
normaal verschijnsel is in deze huidige en ook vroegere wereld. Soms was
de reden gewoonweg een tijdelijk tekort maar vaak ook dat bepaald werk
als te vies of gevaarlijk werd gezien door de eigen bevolking. Nou en,
wat is het probleem hiermee?

Iedereen weet dat voor seizoensarbeid in de landbouw nauwelijks nog
mensen te vinden zijn en dat heel veel Polen dit werk illegaal doen en
werken in de tuinbouw is nou eenmaal ook niet het meest gewilde werk.
Mijjn eigen situatie:
Ik werk zelf in de ICT en zonder buitenlanders kunnen we het werk
helemaal niet uitvoeren. Vorige week heb ik bij de koffieautomaat de
volgende talen getruft: Russisch/Oekrainisch, Roemeens, Chinees, mensen
uit India, Frans en Engels... Al jaren schrijf en vergader ik
uitsluitend in het Engels op mijn werk.
Mijn projectleider is een Koreaan uit Canada. Zelf heb ik overigens op
een H-visum een tijdje in de VS gewerkt.

Ik zie hier helemaal geen kwaad in. Je leert van elkaars culturen en
helpt tijdelijke economische onevenwichtigheid glad te strijken. In de
jaren tachtig was voor een afgestudeerde Ier geen werk in Ierland te
vinden, massaal gingen ze de grote wereld in, ook in Nederland. Maar
sinds de jaren negentig gaan weer mensen terug, richten daar bedrijfjes
op, waar wij nu ontwikkeling aan uitbesteden. Hetzelfde gebeurt nu in India.
Hoe denk je dat de economie in de VS functioneert? De VS kan helemaal
niet zonder een continue stroom van buitenlanders die vooral hoge
technische functies vervullen.

Ook voor laag betaald werk zie ik geen probleem: de buitenlander
verdient hier altijd veel beter (anders komt hij hier echt niet) en na
een aantal jaren kan hij terug met zijn gespaarde centjes, misschien is
dan de thuissituatie verbeterd.

Voor een immigratiebeleid zie ik de volgende componenten:
a) tijdelijk visum (3 jaar) waar bedrijf volledig verantwoordelijk blijft
b) tijdelijk visum (3 jaar) met het recht in een bepaalde industrie tak
te werken
    langer dan 3 maanden werkloos => land uit
c) beperkt aantal GREEN cards per jaar uit te geven al naar gelang de
situatie
d) nederlanderschap te bemachtigen onder strichte voorwaarden al na behoefte

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Elbert,
>
> Interessant, zo'n diametraal tegengestelde mening.
>
> Helaas lukt het me niet om ook maar op enig punt met je mee te gaan.
>
> Het importeren van buitenlanders om (schijnbaar) arbeidsmarkt problemen
> op te lossen is in het verleden zo catastrofaal afgelopen dat de
> problemen ons nog steeds boven het hoofd groeien, en dan wordt er
> gepleit om opnieuw die weg op te gaan. Ik ben echt stomverbaasd.

Zo moeten we het ook niet doen. Dit beleid is gevoed is door onterechte
schuld gevoelens van de "linkse intellectuelen" die nu van Pim F.
eindelijk eens ongenadig op hun donder krijgen.

> Overigens, ook vanuit het gezichtpunt van de landen die hun meest
> ondernemende en best opgeleide jonge mensen naar de EU zouden zien
> vertrekken, is een Europees immigratiebeleid desastreus.

Gevoed door onterechte schuldgevoelens. Zie commentaar bovenaan.

> Ik ben voor een open en gastvrije samenleving, en contact tussen
> verschillende culturen kan (soms) verrijkend zijn, maar laat het aantal
> buitenlanders dat (tijdelijk of definitief) naar Nederland komt een
> beetje in verhouding zijn met het aantal Nederlanders dat de omgekeerde
> weg aflegt.

Waarom? Nederland is een van de weinige landen die sinds de 2e wereld
oorlog flink is gegroeid en dat heeft ons welvaart gebracht. In
nederland kun je door deze groei bijna overal prima wonen, slechts
enkele gebieden in ned. blijven achter. Vgl dit eens met het buitenland,
veel dun bevolkte gebieden lopen nog verder leeg. Het platteland in Frkr
en bijv ook in de VS en Japan worden zo goed als onleefbaar. In Japan
las ik dat bijna niemand nog wil boeren en de postbode is dik in de 60.
In de VS las ik dat in een klein plattelands dorp de jongste inwoner
boven de 40 is.
Bedoel je dat Ned. vol is? Een land waar nog bijna 70 % in gebruik is
door een zwaar gesubsidieerde landbouw is helemaal niet vol. Ook de
stedelijke dichtheid is nog steeds laag in vgl met grote stedelijke
concentraties in het buitenland.

> Wat betreft mensensmokkelaars, voor zover die niet over lijken gaan is
> er toch zeker sprake van misleiding, oplichting en een poging om ons
> rechtssysteem te saboteren. Dat vergoelijken is vergelijkbaar met
> roof-overvallen goedpraten omdat sommige mensen nou eenmaal behoefte
> hebben aan meer geld.

Veel mensen in de wereld hebben dit er blijkbaar voor over.

> En als je er lamlendig vanuit gaat dat je mensen die asiel verdienen
> niet kunt onderscheiden van gelukszoekers, dan beperk je je opties tot
> ofwel iedereen toelaten ofwel iedereen weigeren. Dat is onacceptabel.

Ik geloof echt niet dat je objectief kunt beoordelen of het
vluchtverhaal klopt.
Kijk eens wat we hebben binnengehaald uit Afganistan, elke volgende
regering spuwt de leden van de vorige regering het land uit. Ondertussen
zit een hele groep goed opgeleide afghanen met duistere en minder
duistere achtergronden in dit land. En nu zeggen ze dat ze het hier veel
beter hebben en dat ze eigenlijk niet terug willen - de brutaliteit!
Hoe we dan wel een humaan beleid moeten voeren weet ik niet, maar het
huidige beleid is onwerkbaar en in wezen onuitvoerbaar.