generaal pardon

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sat May 4 13:11:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mijn reactie was niet zozeer op D66 gericht maar op de reactie van Pvda, CDA
en VVD op het generaal pardon voorstel van Fortuyn. Ik overweeg ook niet om
mijn lidmaatschap van D66 op te zeggen.
Ik ben wel teleurgesteld in de wijze waarop D66 zijn radicaal democratisch
streven over het voetlicht brengt. Ze blijft te veel hangen in hokjes
denken.
Elke regel werkt vroeg of laat geweldadig uit. Elk standpunt is voorlopig.
Elke oplossing schept na verloop van tijd nieuwe problemen. Naarmate
ontwikkelingen sneller gaan, is er vaker reflectie nodig op wat we doen, wat
de consequenties ervan zijn en of de richting ons nog wel bevalt. Dit vraagt
een andere organisatie van de samenleving dan de sociaal liberale tweedeling
waar onze samenleving op gebaseerd is. Radicale democratie en pragmatisme
kunnen het antwoord zijn. De laatste maanden lijkt dit beter verwoord te
worden door Fortuyn dan door D66. In ieder geval schept  de komst van
Fortuyn meer kansen voor veranderingen dan waartoe D66 de laatste jaren toe
in staat bleek.

Terecht merk je op dat het standpunt van D66 over asielzoekers en generaal
pardon nauwelijks afwijkt van wat Fortuyn nu betoogt.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg