generaal pardon

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat May 4 12:38:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

 > Bart,

 > Het gaat niet om praktische overwegingen maar om humane overwegingen.
Je argument is het argument van Kamp (VVD) en consorten. Het argument
dat je nieuwe gelukszoekers aanmoedigt om het hier te proberen. Maar het
lijkt me dat dat neveneffect simpel te pareren is door het consequent
uitvoeren van de nieuwe wet. Iedereen waarvan binnen enkele dagen
duidelijk is dat het een gelukszoeker is subiet weer terugsturen. En
verder de verwerking van asielaanvragen gedegen aanpakken. Dan ontstaan
er geen nieuwe gevallen van mensen die meer dan 5 jaar de boel rekken
danwel in het midden hangen.

Als mensen buiten hun schuld te lang in een procedure zitten, en het hen
ook nog belet wordt om iets zinnigs te doen in die tijd, dan vind ik het
zeer terecht dat ze mogen blijven. Maar uitgeprocedeerde asielzoekers,
dat is toch een heel andere groep?

 > De schrijnende gevallen van nu kunnen dan niet misbruikt worden als
alibi voor nieuwe mensen aan de poort. Ze zijn slechts wat ze zijn:
uitvloeisels van een halfbakken aanpak uit voorgaande jaren. Het is niet
meer dan humaan deze groep een pardon te verlenen, zeker wanneer er
gezinnen in het spel zijn waarvan de kinderen gewoon een nederlandse
school hebben doorlopen. Overigens moet er wel goed bekeken worden wie
er precies in deze groep vallen. De groep is hoogstwaarschijnlijk
duidelijk kleiner dan die van elke illegaal die hier minstens 5 jaar is.
( Overigesn het ging, in ieder geval bij D66, om uitgeprocedeerde
asielzoekers. Dat is niet geheel hetzelfde als illegalen. )

Je zegt, die aanzuigende werking is beperkt (misschien, maar alleen voor
de 'lange procedure' mensen), eenmalig en we compenseren het wel met
beter beleid.

Zo optimistisch ben ik niet. De categorie 'gelukszoekers' wordt hier
tegen betaling heen gehaald door criminele bendes (keihard aanpakken die
lui!!), en ze worden volgens de laatste stand der kennis geprepareerd
voor wat betreft het verhaal dat ze moeten vertellen. Zodat het maximaal
moeilijk is om uit te zoeken wat waar is en wat niet.

Bart Meerdink