't Is zover: Paars definitief geestesziek (2)

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Mar 27 04:20:48 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Ad Huikeshoven" <adhuikeshoven at wanadoo.nl>
>Mark,
>
>Gelet op je opmerking onder aan deze inzending, wat was jij van plan te
>gaan stemmen op 15 mei aanstaande: LPF, LN of toch weer D66?

Als mede-auteur van het verkiezingsprogramma zal ik uiteraard weer D66 gaan
stemmen. Met name ook omdat D66 de partij is die werkelijk ideeen heeft om
de maatschappij te democratiseren. Omdat D66 de partij is die de burger
centraal stelt en daarmee dus de partij is die bestaande machtstructuren wil
wijzigen. Ik heb me bij D66 dan ook altijd thuisgevoeld. Ondanks dat ik
regelmatig teleurgesteld ben ik de wijze van opereren (bv de 98 campagne met
het beruchte Paarse stokje). 'Opschudding' wekte daarentegen weer veel
enthousiasme op. En de vier jaar in de programmacommissie waren voor mij ook
een bevestiging dat er nog veel enthousiasme voor vernieuwing is in de
partij. Gelukkig maar.

Je haalt Bolkestein aan en verklaart uit zijn partijleiderschap het slapend
rijk worden van de VVD. Ik denk dat je daar grotendeels gelijk in hebt.
Vreemd trouwens dat dezelfde mensen die nog niet zolang geleden op
Bolkestein stemden nu blijkbaar achter Fortuyn aanrennen. De boodschap van
de e e n was 'participatie van burgers is niet nodig want men is tevreden
over de politiek', terwijl de slogan van de ander juist het
tegenovergestelde is. De ideologische denkwerelden lijken mijlenver uit
elkaar te liggen en toch trekken ze dezelfde kiezers (te concluderen uit de
communicerende vaten VVD en Fortuyn in de peilingen). Is daaruit de
conclusie te trekken dat het vooral om maatschappelijke onvrede over
immigranten gaat? Zou best wel eens kunnen. In dat geval is de populariteit
van Fortuyn weinig hoopgevend voor de toekomst van de Nederlandse
democratie. Als het daarentegen inderdaad zo is, zoals Fortuyn zegt, dat de
burgers uitgekeken zijn op de technocratische, ideologieloze en debatloze
manier van politiek bedrijven van Paars (en uiteraard ook van het CDA, wat
Balkenende ook mag roepen), dan is de opkomst van een protestpartij
daartegen zeer hoopgevend. In dat geval zie ik de lijsten Fortuyn en LN
graag groeien. Zeker als dat ten koste gaat van de conservatieve fracties in
de kamer (en daar reken ik de PvdA ook nadrukkelijk bij). Wellicht dat er
dan eindelijk draagvlak ontstaat om daadwerkelijk wat te verbeteren in het
onderwijs, de zorg, en de democratie. Want dat is hard nodig. Daarin hebben
Fortuyn en LN groot gelijk.

Groeten,
Mark

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com