Pim's Levensovertuiging

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Mon Mar 25 19:04:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

uit zijn autobiografie "Babyboomers" (1998) blijkt dat Pim ideologisch in
zijn leven van leninistisch marxist tot rechts-libertair jingoist
opgeschoven is.
  Uit hetzelfde boek en uit opmerkingen als "ik voel dat ik een opdracht van
God heb"(Pim bij Knevel) blijkt dat hij een doorgewinterde narcist is. En
psychologen en psychotherapeuten (bv. in de Groene Amsterdammer, 16 maart
jl., aangehaald door Elsbeth Etty in haar NRC-column van zaterdag) zijn het
erover eens dat een Narcist altijd maar één levensovertuiging heeft: "Ik ben
de politieke (of andere Messias, en dan is het moeilijk bescheiden te
blijven". Op alle andere punten (dus ook vriendschap en samenwerking) zijn
Narcisten zo grillig en onbetrouwbaar als de neten. Of beledig ik daar die
diertjes mee?

Bernard Aris