De angst voor het volk

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Fri Mar 22 11:47:40 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mede digi-alcoholisten,

 De onvrede is volgens mij niet tegen Paars gericht maar tegen de
bureaucratie
en de partijen die veel te dicht tegen deze bureaucratie zijn gaan
aanhangen.

De laatste jaren waren nog maar zeer weinig mensen geinteresseerd in de
politiek,
iedereen had wel een argument om je hier verre van te houden.
Met Fortuyn merk ik dat veel a-politieke mensen weer geinteresseerd zijn
geraakt,
niet alleen vanwege de show rondom hem maar ook inhoudelijk discussies
komen los. Met Fortuyn is het als met Den Uyl, je bewondert hem of je
verafschuwt
hem, een tussenweg is er niet (meer overeenkomst zie ik overigens niet).

Het experiment Fortuyn verloopt geheel niet volgens de boekjes, geen
verstikkend
partijbestuur, partijprogramma door 1 persoon en in boekvorm. Om kandidaat
te worden soliciteer je gewoon. Toch is het de vraag of dit nou slechter
is dan de praktijk bij de huidige partijen: ondoorzichtige procedures voor
kandidatenlijsten (D66 als positieve uitzondering), zo goed als onmogelijk
om essentiele veranderingen aan te brengen in het partij programma.
Ik ben heel benieuwd hoe zo'n samengestelde kandidatenlijst in de praktijk
zal uit pakken: waarschijnlijk een mix van mislukkingen en enkele successen.
Maar gaat het bij de huidige partijen wel beter? Met Fortuyn halen we
ook mensen
in het parlement die niet komen uit de bekende groepen van sociale beroepen
of publieke instellingen.

Al met al heb ik weer wat vertrouwen gekregen in de democratie. De inherent
onbetrouwbare kiezer straft tenslotte toch ongewenste praktijken af.
Ik heb er alle vertrouwen in als Fortuyn het verknalt dat de kiezers hem
weer
laten vallen als een baksteen, en zo hoort het ook.
Ik erger me aan alle politici en politicologen die klagen dat de kiezer
ongelijk heeft.
Zou het kunnen dat ze misschien toch een klein tikkeltje gelijk hebben?

Eibert van de Streek