Immigratie

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Thu Mar 21 21:48:19 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Wat dacht je van een referendum over de vreemdelingenwet? Libertair
uitgangspunt: weg met de veremdelingenwet! Wie zich hier wil vestigen om
economische redenen mag dat, maar dan wel tegen een prijs. Als
‘collectief’ hebben we flink geïnvesteerd in de opbouw van onze
samenleving. Daar hebben we als ‘collectief’ flink wat geld voor geleend
in het verleden.

Wat dacht je van een ‘entrance fee’ ter hoogte van de per capita totale
schuld van de totale overheid (Rijk, Provincies, Waterschappen,
Gemeenten, Sociale Fondsen etc.). Dat is volgens mij pakweg 240 Giga
euro / 16 miljoen = 240.000/16 euro = 15 duizend euro. Libertair als we
zijn mag een immigrant ook een schuldbewijs tekenen bij binnenkomst en
jaarlijks 6% rente betalen over die schuld, dat is 900 euro per jaar.
Laten we daar 100 euro administratiekosten bijtellen, wordt het 1.000
euro per jaar.

Rekent makkelijker in de volgende som. Laten we die 85.000 asielzoekers
in de opvang in een keer toe. Levert 85 miljoen euro per jaar op, ter
dekking van rentelast over een schuld van 1,275 Giga euro. Dat is
weliswaar slechts een kleine verlichting van de totale overheidsschuld.
Maar reken verder. Het bespaart in ene ook de kosten van de opvang van
85 duizend asielzoekers.

De opvang van de asielzoekers is in Nederland een Giga euro business.
Tegenover die Giga euro besparing staat wel het risico van een toename
van de bijstand met X% van 85 duizend personen. Stel X is initieel 100.
Kost dat ons allen aan bijstand, initieel, 85.000*7.200 euro = 612
miljoen euro. Lijkt me een netto besparing inzitten

Of zou je nu nog willen voorstellen dat bovenbedoelde ‘entrance fee’ een
veelvoud van de overheidsschuld per capita zou moeten zijn?

Weliswaar zijn er dan ineens 85 duizend burgers met volle rechten en
plichten bij, die zich en masse op de arbeidsmarkt en de woningmarkt
storten.

Ik ga er van uit dat de meesten van hen snel een plek op de arbeidsmarkt
zullen vinden (en banen zijn in Nederland niet op rantsoen!).

De woningmarkt is wél sterk gerantsoeneerd, met name door een
achterstand in de bouwproductie van een half miljoen eenheden. Een
achterstand die de afgelopen tien jaar is opgebouwd (namelijk sinds de
inwerkingtreding van Vinex) en de komende jaren, ondanks de Vijfde Nota
Ruimtelijke Ordening, niet wordt ingelopen. Maar, ach ja, ze hebben nu
ook al een dak boven hun hoofd. Een armzalig kamertje die bij toelating
van alle asielzoekers ineens in Nederlands leeg zouden komen staan. Die
zouden toch, conform de huurprijzenwet, verhuurd kunnen worden?

Misschien is het een idee om Suriname dezelfde status te geven in ons
Koninkrijk als de Nederlandse Antillen en Aruba, namelijk van autonoom
land. Daar zijn de Surinamers in Nederland niet tegen, to say the least.
Als we dat doen vertrekken hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren een
kwart miljoen mensen naar Suriname, om dat land eens echt op te bouwen.

Levert voor mij een vooruitzicht op van een vijf keer zo groot
Koninkrijk qua oppervlakte (Suriname is namelijk vier keer zo groot als
Nederland) en netto een stuk ‘leger’ Nederland
(85.000-250.000=-165.000). Hoeveel derde wereld boys zouden we als
nieuwe instroom kunnen verwachten per jaar bij een ‘entrance fee’ van 15
duizend euro? Want de nieuwe instroom bij een dergelijk ‘open’
immigratiebeleid (nou ja open – gewoon een besloten club mét ballotage,
we willen natuurlijk immers wel weten wat voor vlees we in de kuip
krijgen – en 15 duizend euro is toch geen lichte drempel).

Moraal van het verhaal: de financiële belangen in de asielbusiness zijn
zo groot, dat de betrokken partijen er geen belang bij hebben het
probleem op te lossen, c.q. asielprocedures worden door IND,
asieladvocaten en anderen dermate getraineerd, dat de gemiddelde
asielzoeker inderdaad – en dat buitengewoon inhumaan – gedurende vijf à
zes jaar in een opvangkamp zit. Opgesloten zonder recht op onderwijs,
zonder recht op arbeid, kortom zonder vrijheid.

Hoe libertair ben jij eigenlijk? Mijn voorstel geef ik voor beter, het
is slechts een pragmatische gedachte van een pragmatisch lid van een
pragmatische beweging. Of maak ik me nu ook schuldig aan het doen van
voorstellen op het vlak van staand beleid, danwel beleid in
voorbereiding van Paars II?

Op welke wijze ben jij bereid in beweging te komen om Fortuyn te
stoppen?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33