kinder ic bedden

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sun Mar 17 21:56:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Voor de kinder ic bedden heeft mevrouw Borst kennelijk een bedrag
uitgetrokken. Mevrouw Borst heeft echter niet zelf geld. Dit loopt via het
CTG. Het CTG toetst aan regels die als doel hebben schaarste te verdelen.
Mevrouw Borst kan het CTG wel een aanwijzing geven, maar het CTG is
autonoom.
Voorzover het geld er is, wordt het niet uitgegeven voordat het CTG daar
toestemming voor geeft. In krant las ik dat mevrouw Borst de ziekenhuizen en
de zorgverzekeraars bij zich heeft ontboden om in haar aanwezigheid een
gezamelijk verzoek in te dienen bij het CTG.
Als een ziekenhuis meer kinder ic bedden zou organiseren, dan loopt ze het
gevaar dat ze daarvoor niet betaald krijgen. Het CTG kan dan namelijk
stellen dat zij die bedden uit het budget dienen te betalen.
Iets vergelijkbaars speelt bij de huisarts. Er zijn gelden beschikbaar
gesteld om de eerste lijn te ondersteunen. Huisartsen willen echter geen
tijd besteden waarvoor ze niets betaald krijgen. Het CTG verbiedt dat de
huisarts extra betaald krijgt, omdat ze vindt dat de huisarts dit uit het
abonnementsgeld dient te betalen dat hij per ziekenfondspatient per jaar
krijgt. Bij particulier verzekerden wordt er vanuit gegaan dat dit soort
activiteiten in het tarief verdisconteerd zijn.
Zo wordt elke verandering ontmoedigd doordat een regel uit het bos der
regels het verbiedt of moeilijk maakt. Binnen het veld van de gezonheidszorg
is de demoralisatie dan ook groot.

Voorzover ik weet hoeft het ziekenhuis slechts achteraf en indirect
verantwoording af te leggen over het gevoerde beleid. Dit gaat via
jaarverslagen en jaarrekeningen. Hoe het precies zit weet ik niet. Je zou
dat aan een ziekenhuisdrecteur moeten vragen. Misschien is er iemand op de
lijst die er meer vanaf weet. Het probleem van de gezondheidszorg is dat
feitelijk niemand het geheel overziet. Dat maakt het ook zo moeilijk om iets
te veranderen.

De laatste jaren hebben allerlei knelpunten geleid tot oplossingen die weer
nieuwe problemen veroorzaken. De knelpunten berusten op systeemfouten. Het
systeem moet dus veranderen.
Het persoonsgebonden budget is ontwikkeld om de patient zelf te laten
bepalen welke zorg hij wel of niet wil inkopen. Op zich een heel aardig
idee. Het dwingt de ziekenhuizen om beter naar de patient te luisteren. Het
schept echter ook weer nieuwe problemen, doordat er een andersoortige vraag
door op gang komt, waarvan je je na verloop van tijd kunt afvragen of dat
wel de bedoeling was.

Een aantal jaar geleden dacht men te kunnen bezuinigen op de gezonheidszorg
door de tijd dat een patient in het ziekenhuis lag te verkorten. Dit
transmuralisatieproces is goed gelukt. Wel heeft dat als consequentie dat
mensen die nu uit het ziekenhuis ontslagen worden veel zieker zijn dan tien
jaar geleden. Hierdoor ontstond er grote vraag naar thuiszorg. Ook de
huisarts werd hierdoor extra belast. Je zou het eens moeten uitrekenen, maar
ik vermoedt dat transmuralisatie veel duurder uitpakt dan men aanvankelijk
dacht. Welk deel van de 85 miljard gaat naar de thuiszorg en de
huisartsenzorg en hoe was dit 10 jaar geleden?

Misschien moeten we het Socratisch aanpakken. Voorlopig niets willen
veranderen in de organisatie van de zorg, maar eerst maar eens vragen
stellen over hoe het geld wordt besteed. Een mooie taak voor de
volksvertegenwoordiging. Wie snapt het dat dit de afgelopen jaren kennelijk
niet is gedaan?

Beantwoording van je vraag:
Mevrouw Borst probeert wel de gelden te oormerken, maar volgens mij kan ze
dat niet.
Volgens mij is er ook geen controle op de uitvoering. Voorzover er wel
controle is, vindt er nauwelijks enige terugkoppeling plaats. Lijkt me
daarom echt iets voor een parlementaire enquete.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg