Lang leve de dictatuur !

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Fri Mar 15 21:32:11 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Interessant betoog. Volgens mij ben je het met me eens. Het is maar welk
uitgangspunt je kiest. Vanuit welk uitgangspunt spreek jij? Als de burger
het voor het zeggen heeft, accepteer dan zijn uitspraak. Als je het niet
eens bent met de uitspraak van de burger, wie heeft er dan gelijk? Welk
criterium hanteer je dan?

Een toelatingsexamen voor het kiesrecht vraagt om criteria. Wie stelt die
criteria op en wie bepaalt of aan de criteria is voldaan? Toch niet de
overheid hoop ik.

Laten we het simpel houden. De burger heeft het in dit land voor het zeggen.
De politicus vraagt een mandaat van de kiezer. Als de politicus geen mandaat
van de kiezer krijgt, trekt de politicus aan het kortste eind.  Ik wil het
graag zo houden en heb geen behoefte aan een staatsgreep, ook al zou ik
vinden dat de burger een verkeerde keuze maakt.

Conclusie:
de kiezer heeft altijd gelijk ook al meent de politicus dat de burger de
verkeerde keuze maakt. Dit heeft niets met Marx te maken. Marx vond dat het
collectief belangrijker dan het individu. Het individu zoekt medestanders.
Gezamelijk kiezen ze een leiding. De leiding bepaalt het individu. Gekwetste
individuen zoeken medestanders en kiezen een nieuwe leiding. Dit noemen we
het democratisch proces en daar geloof ik in als het minst slechte systeem.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg