gedogen

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Mar 13 18:46:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Blijkbaar begrijp je deze 'slapjanus' nog steeds niet. De samenleving is
simpelweg te complex en dynamisch om van ambtenaren te kunnen verwachten dat
ze alles iedere dag kunnen controlen. De primaire verantwoordelijkheid van
mijn veiligheid in een kroeg in Volendam ligt bij de cafe-eigenaar. En de
primaire verantwoordelijkheid van de veiligheid van een opslagruimte in
Enschede ligt bij het bedrijf. Niet bij de twee ambtenaren op het
gemeentehuis, of de paar brandweermannen die eens per jaar en kijkje gaan
nemen of de deuren wel goed genoeg sluiten. Meer kunnen ze niet, omdat ze de
tijd niet hebben, maar vooral omdat ze de ballen verstand van vuurwerk
hebben.

>Maar er zijn verkeerde vergunningen afgegeven, de regels zijn niet
>toegepast, de controles waren slap.

Raar he, als je de middelen, tijd en kennis niet hebt om het goed te kunnen
doen.

>...Je kan nu een proefschrift gaan schrijven over de oorzaak, maar zullen
>we gewoon beginnen waar we moeten beginnen: de regelefgeving toepassen en
>hadhaven? Waarom die weerstand daartegen?

Doen waar het kan, maar presenteer het niet als een lange-termijn oplossing.
En zeg ook niet dat door een cultuur van strikte handhaving rampen als die
in Enschede en Volendam niet hadden plaatsgevonden. Dat is pure demogagie.
Slechts inzetten op handhaving leidt nergens toe, met name omdat het de
werkelijke problemen ontkent. Dat is precies wat er fout is aan onze
polderpolitiek van pappen en nathouden.

Vandaar ook mijn vergelijking met een politiestaat. Als je strikte
handhaving echt effectief wilt invoeren, dan steven je in deze complexe
risicomaatschappij af op een politiestaat.

Ik kies voor een drastische omkering van de inrichting van de samenleving
richting actieve participatie van de burgers (inderdaad net als Fortuyn,
maar dan anders). In de zorg, in het onderwijs, maar ook in het
veiligheidsbeleid. Daar ga ik geen proefschrift over schrijven, maar daar
zou ik wel graag over discussieren. Vooral binnen D66. Het
verkiezingsprogramma is trouwens een goede leidraad hiervoor.
Partijen die tegenwoordig een dogma maken van handhaven zijn er al genoeg.
Die ploeteren met zijn allen voort op de oude polderweg, met het enige
verschil dat er strikter gehandhaafd moet worden door (neem ik aan) veel
meer politie, controlerende ambtenaren en brandweer.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com