Voorkeurstemmen

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Mar 13 18:58:34 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mariëlle de Wit schreef:

> Handig als je behalve hebt leren lezen en schrijven ook hebt leren
> rekenen en leren nadenken. In het voorbeeld in onderstaande voorbeeld
> haalt partij C 20000-10100-1010=8890 stemmen. Goed voor 8 hele
> zetels plus 890 reststemmen en dus hoogstwaarschijnlijk de restzetel.
> Anders wordt het als er behalve partij A en partij B meer dan één
> overige partijen zijn. Dit soort voorbeelden zijn compleet zinloos.

Lieve Mariëlle,

Volgens mij moet je toch nog wat langer rekenen en nadenken voor je zo
hard van de toren blaast.

Het punt dat ik maakte was dat bij toekenning van een extra zetel aan
een partij het aantal stemmen per zetel voor die partij minder snel
daalt bij een grote, dan bij een kleine partij. Gegeven dat een aantal
zetels al is toegekend, zal een grote partij de restzetel (of
restzetels, maar hun aantal zal iha klein zijn tov het totaal) dus
eerder krijgen toegekend dan een kleine. Zolang je niet met een
duidelijker bewijs komt blijft dat volgens mij staan, ook als de
verdeling, zoals jij aanneemt, exponentieel is.

Overigens is een d'Hondt-bias voor grote partijen bij mijn weten ook in
de literatuur algemeen geaccepteerd (doe bv een internetsearch op de
woorden d'hondt en bias).

> Sommetje: hoeveel fracties zitten er in een Kamer met 150
> zetels waar de grootste partij 40 zetels heeft, de kleinste
> 1 zetel, en de zetelverdeling exponentieel verdeeld is (bij
> benadering)?

Exact 13.

Met vriendelijke groet,

/Herman (FWIW: geen rechtsgeleerde, maar ir)