gedogen

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Mar 13 11:53:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> Dat bepleit ik al jaren ja. Enschede zou nog ovetreind staan en
> Volendammers zouden een stuk gelukkiger zijn als er minder
> slapjanussen waren en de democratische controle beter werd
> uitgeoefend.
>
>  > Alle illegalen het land uit? Bolletjesslikkers opstapelen
>  > in de cel? 'War on drugs' zoals hier in de VS?
>
> Hé, waar heb je die cursus demagogie gevolgd?

Ehm, op dezelfde plek als jij kennelijk ;-) (zie citaat over Enschede)
Sorry hoor, maar ik vind het een beetje onzindelijk om het gedogen van
softdrugs (wat bewust beleid is en waarvoor duidelijke regels bestaan)
zomaar op een hoop te gooien met het niet handhaven van zinnige
veiligheidsvoorschriften zoals in Volendam en Enschede gebeurd is...

>  >Ik hoop niet dat we dit soort geluiden in de nieuwe
>  >D66-fractie gaan horen.
>
> Helaas, dat maakt de kiezer uit. Maak je borst maar nat.
> Number nine staat voor strenge en heldere democratische
> controle en verantwoording.

Met alle respect Hein, maar maak je nu even geen illusies: de kiezer
maakt helemaal niet uit of jij gekozen wordt. De kiezer bepaalt alleen
hoeveel zetels D66 krijgt, op basis van de globale indruk die hij van de
partij heeft. Jij bent gewoon nummer zoveel op de lijst (net als de
meeste andere kandidaten natuurlijk). Hoe jammer dat ook is, het gaat in
veruit de meeste gevallen een beetje ver voor een individueel kamerlid
om te beweren dat hij/zij een kiezersmandaat heeft om af te wijken van
de partijlijn. Daarvoor zouden we eerst het kiessysteem grondig moeten
herzien (i.e. een districtensysteem invoeren).

/Herman