RESTZETELS

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Mar 13 11:53:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr Ir Mark Giebels schreef:

> D66 had in Nijmegen toch echt meer 'reststemmen' dan de VSP.
>
> Mark

De gemeenteraad van Nijmegen heeft 48 zetels, dus de kiesdeler
(#stemmen/#zetels) is 2.083%. Volgens mij betekent dat dat D66 meteen 2
zetels zou moeten krijgen, en de VSP misschien een van de restzetels via
het d'Hondtsysteem. Ik begrijp er dus ook helemaal niets van - een
drukfout?

Wel wrang overigens. Voorstellen voor veel eerlijker kiessystemen (zoals
bv STV) worden nogal eens afgewezen met het argument dat "de kiezers dan
niet begrijpen waar hun stem terecht komt". Ik antwoord dan altijd dat
dat geen argument kan zijn, aangezien nu ook al niemand snapt hoe het
d'Hondtsysteem werkt. QED dus.

/Herman