Fortuyn overtreedt wet met gebruik professor-titel

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Mar 12 20:39:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Het ziet er inderdaad naar uit, dat Pim in deze strafbaar kan zijn en wel op
grond van art 435 sub 3 van het Wetboek van strafrecht:
Met een geldboete van maximaal f 5.000 wordt gestraft hij die zonder daartoe
gerechtigd te zijn (sub alea)  een der in de artikelen 7.20 en 7.22 van de
Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek genoemde titels
voert. Deze laatste wet heb ik niet thuis staan, zodat ik nu niet kan nagaan
of ook de titel professor hieronder valt, dan wel dat het gaat om de titels
bac, drs, mr en dr bij promotie.

Als docent bij de HES (een HBO instelling mag ik me ook al professor in het
buitenland noemen (en dat heb ik al welgeteld een keer gedaan, in Moskou,
tegen meneer Banks van de Shell, tegen wie ik me voorstelde als Mr Jouwstra,
professor dutch law on the university of Rotterdam, en daar was geen syllabe
gelogen van. Ik had er geen ideee van hoe ik me anders moest omschrijven).

Groet,

Tjerk