Het geheim van het Gooi!

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Mar 9 18:11:14 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik Boog wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> < Toe, vertel ons het geheim van het Gooi - hoe hebben jullie het
> aangepakt om Fortuin een Nagel aan zijn doodskist te schroeven en er 2
> zetels mee te winnen?<
>
> Tja, waar het nu precies aan heeft gelegen is moeilijk te bepalen. Ik kan wel iets zeggen over onze manier van politiek bedrijven in Hilversum van de afgelopen 4 jaar en onze wijze van campagnevoeren. Ik zal proberen beknopt enkele zaken weer te geven.
>
>   a.. Ten eerste heeft D66 ......
> De campagne is alweer begonnen!

Een prachtig plan, Erik.

Resumerend;

- 4 jaar lang een permanente campagne
        - bijna elke week zelf actief de pers benaderden (kant en klare
persberichten)
        - vaak het initiatief in het politieke debat

- veel geïnvesteerd in contacten
        - wijkverenigingen
        - belangenorganisaties
        - samenwerking met andere politieke partijen

- een duidelijke strategie bepaald
         - een puur lokale campagne
        -  behoud harde kern van D66-kiezers
        - Onder het motto 'Hét Alternatief' hebben we ons geprofileerd

- campagne is allereerst gericht op enkele thema's die sterk leven onder
de bevolking
        - Op die terreinen heeft D66 duidelijke standpunten geformuleerd en de
aanval gezocht met
        - Daarnaast hebben we hele eigen thema's neergezet
                - vrijwilligerswerk
                - kinderopvang
                - onderwijshuisvesting
                - bestuurlijke vernieuwing

- Naast algemene campagnethema's, doelgroepgerichte acties gehouden
        - jongeren (thema jongerenhuisvesting)
        - cultuur
        - monumentenzorg

-  De laatste twee weken, naast de 'algemene (media)campagne', een
stille doelgroepcampagne gevoerd
        - gerichte brieven met een persoonlijke boodschap voor een bepaalde
wijk, straat of doelgroep
                - ingegaan op één of twee actuele thema's voor die wijk of doelgroep
                met een duidelijk standpunt van D66 daarover
                - Bedenk wel dat je geloofwaardig moet zijn in je boodschap
                -Investeren in je contacten en daar bij de verkiezingen gebruik van
maken

- gekozen voor campagnemateriaal van hoge kwaliteit
        - veel tijd besteed aan de vormgeving en tekst van een full-color
folder

        - overwegend een actieve mediacampagne gevoerd
                - huis-aan-huis blad
                - regionale dagblad
                - kabelkrant
                - internet
                - lokale omroep

                - gecombineerd dus met de verspreiding van folders en gerichte brieven

        - Publiciteit moet je zelf zoveel mogelijk sturen door consequent
eigen, goede persberichten te sturen

- We hebben de laatste jaren als fractie, bestuur en campagneteam veel
enthousiasme uitgestraald
        - We hebben altijd in onze eigen krachten geloofd

En terecht!

Kortom: Duidelijk een mening neergezet voor de kiezer en contact
gehouden via de diverse media. Daarnaast directe contacten met
verenigingen, belangen organisaties en doelgroep jongeren.

Wat zijn jullie plannen (voor de komende jaren) m.b.t. bestuurlijke
vernieuwing en de participatie van de burger daarin? Via welke overleg
structuren?

Gaan jullie doelgericht de burger informeren over zijn/haar
mogelijkheden te participeren op de diverse niveaus?

Wat t.a.v. de jeugd en jongeren en het beleid voor hen?
Hoe kunnen zij participeren?
Via welke overleg structuren?

Mvg,
Henk Elegeert